Droomfabriek

In een veelzeggend beeld uit Hollywoodland staat George Reeves (Ben Affleck) in Supermanpak voor de spiegel. Klaar voor zijn eerste optreden in de televisieshow over de alom geliefde superheld. Het pak is echter niet blauw en geel van kleur, maar grijs en flets. Op zwart-wit-tv komt dat beter uit, hebben de studiobonzen Reeves verteld. Al te blij maakt de uitdossing hem niet, zoveel is duidelijk. Dankzij die spiegel kan regisseur Allen Coulter zijn antiheld bovendien drie keer tegelijk tonen, analoog aan de drie perspectieven die Hollywoodland biedt: schoot Reeves zichzelf in 1959 door het hoofd, omdat Superman uiteindelijk de enige rol was waarmee hij succes oogstte? Werd hij onopzettelijk gedood door zijn vriendin of liet de man van zijn minnares hem omleggen? Privédetective Simo (Adrien Brody) probeert achter de waarheid te komen.

In het echt is Reeves' gewelddadige dood nooit opgehelderd, maar scenarist Paul Bernbaum kent handige trucjes om de plot toch spannend te houden. Dat de film twee verhaallijnen afwisselt - Reeves' tragische levensloop en Simo's onderzoek - pakt minder gelukkig uit. Al naar gelang je liever kijkt naar een film met Adrien Brody of Ben Affleck als hoofdrolspeler, valt elke overgang naar heden of verleden rauw op je dak. Alsof het twee (weliswaar samenhangende) films zijn die nogal plompverloren door elkaar zijn gemonteerd. Niettemin biedt Hollywoodland een intrigerend inkijkje in de viezige wereld van de droomfabriek, dat de feiten rond de (zelf)moordzaak aangrijpt voor een zelfbewuste variant op Billy Wilders Sunset Blvd. (1950).

Net als in die klassieke film noir draait het immers om een man die zich moet hoereren om in Hollywood voet aan de grond te krijgen en net als in Sunset Blvd. is hij al dood voor de film goed en wel begint. Niet voor niets valt Wilders naam vrijwel direct nadat Reeves' lijk frontaal in beeld is geweest. Ook leuk: terwijl Brody en Affleck in geen enkele scène samen spelen, glipt er een filmscène voorbij waarin Affleck naast Burt Lancaster staat. Het is een knap geretoucheerd fragment uit Fred Zinnemanns From Here to Eternity (1953), waarin Reeves een piepklein rolletje had. Hollywoodland herkauwt het broodjeaapverhaal dat Reeves' optreden nog kleiner werd gemaakt, omdat het testpubliek hem te veel met Superman bleek te identificeren. Extra sneu, dat hij hier dan ook nog eens digitaal uit Burt Lancasters buurt is gepoetst, om plaats te maken voor Affleck.

Hollywoodland (Allen Coulter, 2006) BBC1, 00.45-02.45 uur.

undefined

Rush Hour /Who Am I?

(Brett Ratner, 1998)/ (Benny Chan en Jackie Chan, 1998) Twee Jackie Chan-films op Veronica. Eerst Rush Hour, een aanstekelijke actiekomedie met martialartsster Chan als agent uit Hongkong die noodgedwongen een team vormt met de spraakzame Amerikaan Chris Tucker. Vervolgens het minder geslaagde, maar amusante Who Am I?, een film die voor Nederlanders extra leuk is omdat de Chans (geen familie van elkaar) veel opnamen in Rotterdam maakten. Ze filmden bij de Erasmusbrug, in de Koopgoot, de kubus-woningen, op de Maasboulevard, de Kop van Zuid en de Heemraadssingel. Hoogtepunt is Jackie Chans glijpartij vanaf de Willemswerf.

Veronica, 20.30-22.30 uur / 22.30-01.10 uur

undefined

Braveheart

(Mel Gibson, 1995) Middeleeuwse Schotse rebel annex vrijheidsstrijder (Mel Gibson) betoont opstandige heldenmoed tegen perfide Britten. Bekroond met zes Oscars, waaronder die voor Beste film, Beste regie en Beste camerawerk.

RTL7, 22.40-01.50 uur.

undefined

Meer over