Droef kinderperspectief

KEVIN TOMA

Haar strelende handen. De lieve dingetjes die ze tegen haar zei. De warmte van haar lichaam en haar liefkozende beetjes - dat zijn de dingen die de 8-jarige Ana misschien wel het meeste mist sinds haar moeder overleden is. Dus wekt ze zulke tedere momenten in Cría cuervos met haar fantasie weer tot leven. Zoals in de prachtige scène waarin Ana zich door haar moeder het haar laat kammen: via de spiegel kijken ze elkaar aan, met blikwisselingen die voorbij het graf nog niets aan tederheid verloren hebben.

Het mooie is dat Saura dan nog niet heeft verklapt dat Ana's moeder al lang dood is: in de ogen van de toeschouwer verschijnt de vrouw dus net zo levend als in die van Ana. En dat blijft ze, gedurende de rest van het verhaal, ook wanneer andere volwassenen de plaats van de moeder proberen in te nemen. Weinig films die je zo direct en soepel in het perspectief van het rouwende kind verplaatsen, als Saura dat met zijn allegorische meesterwerk doet. Daarbij profiteert hij optimaal van het prachtige samenspel van Geraldine Chaplin als de moeder en de jonge Ana Torrent als het door verdriet overspoelde meisje. Kindster Torrent speelde enige jaren eerder de hoofdrol in nog een andere mijlpaal van de Spaanse cinema, Víctor Enrice's El espíritu de la colmena (1973), beide films dominerend met haar stille, dromerig-trieste verschijning.

Cría cuervos (Carlos Saura, 1976)

Nederland 2, 23.25-01.10 uur.

The Quiet Man

(John Ford, 1952) John Wayne wil uitblazen op het Ierse platteland en krijgt iets moois met Maureen O'Hara, hetgeen haar broer Victor McLaglen in deze sterke komedie niet zint. De in warm Technicolor en grotendeels in Ierland gedraaide film was tamelijk ongewone kost voor Wayne en Ford, die samen vooral westerns en anderszins actievolle producties maakten. Een van de weinige klassieke Hollywoodfilms waarin je de Ierse taal kunt horen.

Één, 14.00-16.10 uur.

Alice

(Jan Svankmajer, 1988) Ook het meisje Alice heeft een andere kijk op de werkelijkheid in deze hoogstpersoonlijke, verontrustende bewerking van Lewis Carrolls Alice in Wonderland-verhalen. Svankmaker, Tsjechische meester van het surrealisme, moest niets hebben van eerdere Alice-films; hij wilde het verhaal dan ook niet als een sprookje verfilmen, maar als een 'a-morele droom'. Inderdaad gaat het er niet bepaald vrolijk en zachtzinnig aan toe in deze hallucinante versmelting van live-action en poppenanimaties; Svankmajers Alice daalt af in een even groezelige als groteske wereld vol duistere verschijningen, waar menig jong toeschouwer zich allerminst op zijn gemak zal voelen.

Nederland 3, 15.30-16.50 uur.

Kill Bill 2

(Quentin Tarantino, 2004) In Kill Bill 1, gisteravond te zien, stelt een wraakzuchtige dame een lijstje op met vijf namen, en ruimt ze de eerste twee daarvan uit de weg. In deel 2, dat eigenlijk geen vervolg maar het sluitstuk van één lange film is, klaart Beatrix Kiddo haar bloederige klus. Quentin Tarantino geeft zijn muze Uma Thurman alle ruimte om te schitteren; vertrouwd zijn de gevatte dialogen en de onderkoelde wisecracks. Kill Bill is een staalkaart van Tarantino's passies en favoriete genres. Van blaxploitation en spaghettiwesterns tot samoerai- en kung-fu-films, alles kan in Tarantino's wonderlijke wereld, en hij komt er glansrijk mee weg.

RTL 8, 23.00-01.40 uur.

undefined

Meer over