Driepuntsgordel scheelt levens

RIJSWIJK (ANP) - Iedere autobezitter heeft er een of meerdere in de auto, want hij is verplicht, de driepuntsgordel. De autogordel die op drie punten bevestigd is, viert donderdag zijn vijftigste verjaardag.

Volgens het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM) zouden er vijftien verkeersdoden per jaar minder vallen, als iedereen een autogordel zou dragen. Toch laat 5 procent van de Nederlanders volgens het BVOM tijdens een autorit de gordel achterwege. Liefst een op de vijf passagiers op de achterbank draagt geen gordel. De veiligheidsriem blijft vooral tijdens korte ritjes ongebruikt. ,,Terwijl de kans op ongelukken binnen de bebouwde kom juist groter is'', aldus een woordvoerder van het BVOM.

De Zweed Nils Bohlin ontwikkelde de driepuntsgordel. Bohlin was ingenieur bij Volvo, maar vroeg een 'open patent' aan op zijn product, zodat ook andere autofabrikanten de gordel vrij konden installeren in hun auto's. Sinds 1975 zijn bestuurders en passagiers voor in een personenauto verplicht de driepuntsgordel te dragen. Sinds 1990 bestaat die verplichting ook op de achterbank.

Meer over