Driehonderd banen op de tocht bij Scania

Driehonderd banen bij de Zwolse vestiging van vrachtwagenfabriek Scania worden bedreigd. Het concern onderzoekt of het mogelijk is de motoren- en assenproductie over te brengen naar Zweden....

ANP

ZWOLLE

De kans dat de productie naar Zweden gaat is redelijk groot, zo geeft de woordvoerder van Scania toe: 'Het onderzoek komt niet zomaar uit de lucht vallen'. Onder het personeel is onrust ontstaan. In augustus maakt Scania het resultaat van het onderzoek bekend.

Tot nu toe vindt de productie van assen en motoren plaats op verschillende plekken in Europa, waaronder Zwolle. Scania, met het hoofdkantoor in Zweden, zou de productie op één plek onder willen brengen, waardoor de kosten omlaag gaan. Het op één plek vervaardigen van de vrachtwagenonderdelen is stukken makkelijker geworden door de toegenomen automatisering. Het werk in Zwolle op de motoren- en assenafdeling is nog vrij arbeidsintensief.

Scania Zwolle denkt wel dat er voor de driehonderd mensen vervangende werkgelegenheid te vinden is. De fabriek probeert gedwongen ontslagen te voorkomen. Het is waarschijnlijk mogelijk een deel van de werknemers te plaatsen bij de vrachtwagenproductie die momenteel op volle toeren draait.

Het concern denkt dat de productie in de toekomst omhoog zal gaan, gezien de grote vraag. 'De productie loopt maximaal, terwijl onze levertijden toch nog kort zijn', aldus de zegsman.

De CNV Metaal- en Elektro accepteert geen gedwongen ontslagen bij Scania. De ontslagen zijn al helemaal onacceptabel als de reorganisatie opgezet is om puur de winst te vergroten. Scania moet de betrokken werknemers herplaatsen, zo verklaart de vakbond in een reactie.

Als de overheveling naar Zweden doorgaat, is het de tweede keer dat moedermaatschappij Scania ingrijpt bij de Zwolse vestiging. Eerder al ging een groot deel van de cabinefabriek in Meppel dicht ten gunste van de productie in Zweden. De inrichting en het afbouwen van de kale, metalen vrachtwagencabines bleef voor Meppel en zo'n tweehonderd medewerkers behouden. 'Dat stukje hebben we net weten te behouden, anders zouden de problemen qua personeel groter zijn geweest', aldus de zegsman.

Meer over