Drie van de vier managers komen nooit in stadion

Met een fraaie omweg is de naam Philips teruggekeerd in de meest bekeken voetbalcompetitie van Europa. Deze winter besloot het concern geen reclame meer maken te maken in de Champions League....

Van onze verslaggever

John Volkers

EINDHOVEN

Maar de zeven kapitale letters van het Eindhovense bedrijf keren komend seizoen terug aan hetzelfde front. Dat geschiedt door de shirtreclame van PSV. De shirts van de enige geplaatste Nederlandse vertegenwoordiger, de Philips Sport Vereniging (1913), zijn overigens pas sinds 1983 getooid met de naam van het moederbedrijf.

In dat jaar, toen de familie Philips zich terugtrok uit de directe leiding van het bedrijf, werd Philips bij PSV van donor tot sponsor en kwam er eindelijk ruimte voor meer commercie rond het voetbal in Eindhoven. Tot dat moment mocht bijvoorbeeld geen reclame in het stadion worden gevoerd. Onder leiding van manager Ploegsma werd vervolgens het progressiefste marketingbeleid van de Nederlandse sport gevoerd, later driftig afgekeken door Ajax en Feyenoord.

Philips keert - een meevaller in tijden van bezuinigen - voor een lagere prijs terug in de Champions League, de moderne naam voor de Europa Cup der landskampioenen. Een stel Europese reclameborden kost tegen de twintig miljoen. De inbreng van de hoofdsponsor van PSV wordt geschat op 6,5 miljoen per seizoen.

Daar is de gratis toegang voor bestuursvoorzitter Boonstra bij inbegrepen. De Fries zat gisteren tijdens de kampioenswedstrijd PSV - Willem II in de loge van zijn bedrijf, maar bezit niet het fanatisme van zijn voorganger Timmer. 'Timmer was een voetballiefhebber', betoogt ex-voorzitter Maeyer.

Volgens hem is zeker drievierde van de bedrijfstop nog nooit in het Philips-stadion geweest. Zoals de toeloop van de Philips-werknemers naar het stadion, hun seizoenkaart wordt verrekend met de loonstrook, ook afneemt. In de bedrijfstop is PSV zeker geen dagelijks gesprek, ook vandaag niet, de dag na het kampioenschap.

Maeyer, in 1993 door de bedrijfstop gedropt om de crisis in de club te bezweren: 'Die mensen hebben wel belangrijker zaken aan hun hoofd dan PSV. De club staat nooit ter discussie overigens. Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat de relatie ooit verbroken wordt. Het is een ongoing zaak, al is niets natuurlijk oneindig. Zelfs tijdens de Operatie Centurion is dat nooit ter sprake gekomen.'

In die moeilijke tijden kreeg voorzitter Ruts het idee om PSV in het buitenland louter nog als Philips SV te presenteren. Het sloeg niet aan. Zoals het publiek bij voorkeur 'Eindhoven' scandeert.

De inbreng van Philips bij PSV mag volgens ingewijde Maeyer niet overschat worden. 'De mensen denken: PSV koopt, Philips zal wel schokken. Als we louter de inbreng van Philips zouden hebben, was PSV nog geen subtopper.'

Het dragen van de naam Philips op de borst heeft wel consequenties voor het gedrag van de PSV-voetballers. 'Op die naam mag je trots zijn en je moet je ernaar gedragen. Daarom hebben wij een nette ploeg, dat past bij Philips', aldus de bestuurder die PSV in drie jaar herstructureerde.

Meer over