NieuwsKPN

Dreigend banenverlies nu inkomsten KPN blijven dalen

De kans op een nieuwe ontslagronde bij KPN groeit nu het telecomconcern wederom minder winst heeft geboekt. KPN, dat al tien jaar worstelt met dalende inkomsten, zag in het derde kwartaal ook de omzet afkalven. Bij de presentatie van de cijfers woensdagochtend repte het concern echter met geen woord over nieuwe ontslagen.

KPN opnieuw in de problemen door dalende inkomsten. Beeld null
KPN opnieuw in de problemen door dalende inkomsten.

Banenverlies bij KPN lijkt onafwendbaar, denken analisten van onder meer Telecompaper en InsingerGilissen. Dat het telecomconcern McKinsey heeft ingeschakeld om te kijken waar op kosten bespaard kan worden, is geen goed teken voor de werkgelegenheid. Werknemers zitten waarschijnlijk tot eind november in spanning. Dan maakt de nieuwe topman Maximo Ibarra bij een beleggersdag zijn plannen bekend. Analisten verwachten dat KPN daarbij ook het verdwijnen van banen aankondigt.

Financieel topman Jan Kees de Jager wilde hierover woensdag niets zeggen, maar hij erkende impliciet dat er werkgelegenheid zal verdwijnen. ‘Er zullen per saldo minder mensen nodig zijn om het bedrijf te runnen’, zei hij in het Radio 1 Journaal. Hoe veel mensen weg moeten, wilde De Jager niet zeggen.

KPN verliest vooral terrein bij zakelijke klanten. Bij de consumententak zijn de inkomsten stabiel, wat onder meer te danken is aan een prijsverhoging van KPN’s internetdiensten afgelopen zomer. Dat klanten toen niet massaal vertrokken zijn, komt vermoedelijk doordat ook concurrent Ziggo zijn prijzen heeft verhoogd. Ondanks de duurdere diensten zijn klanten tevredener dan ooit, zegt het concern.

Grootste ellende achter de rug

De grootste ellende is achter de rug bij KPN, denkt analist Jos Versteeg van InsingerGilissen, ondanks de dreigende ontslagronde. De omzetkrimp zal dit jaar vermoedelijk worden gestuit. Dat komt onder meer doordat de meeste bedrijven inmiddels zijn overstapt van ouderwetse (voor KPN lucratieve) communicatielijnen naar internetbellen, waar het telecomconcern minder aan verdient.

Met verdere kostenbesparingen kan KPN de marges op peil houden, denkt Versteeg. ‘KPN is een van de efficiëntste telecombedrijven van Europa. Klanten wonen hier dicht op elkaar, er zijn niet zulke extreme buitengebieden als in bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland.’

Dat het concern oud-minister van Financiën De Jager tot financiële topman heeft gebombardeerd, is gunstig als er straks een opvolger komt voor 4G, het huidige netwerk voor mobiel internet. In het verleden is KPN volgens Versteeg een paar keer ‘te grazen genomen’ door de politiek, toen kavels voor mobiel internet werden geveild. ‘Daar hebben ze steeds te veel voor betaald. Eerst bij umts, en daarna bij 3G’, zegt Versteeg. ‘Ik denk dat ze toen geen goede contacten hadden in Den Haag. Met de komst van De Jager heeft KPN nu in elk geval een betere ingang. Dat hebben ze slim gespeeld.’

De winst daalde in het derde kwartaal met 10 procent tot 90 miljoen euro.  De omzet daalde met 1 procent tot 1,4 miljard.

KPN hoopt verder de inkomsten te kunnen opvijzelen door klanten gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. In de loop van volgend jaar wil het bedrijf samen met Talpa commercials aanbieden die zijn aangepast aan de voorkeuren van de kijker van SBS6. Als adverteerders hun waren gerichter kunnen aanbieden, kan de prijs per commercial omhoog. Op maat gesneden advertenties moeten mediabedrijven helpen in hun strijd tegen Google en Facebook, die veel reclame-inkomsten voor hun voeten hebben weggemaaid. Mocht de proef slagen, dan zullen na volgend jaar ook andere zenders van Talpa gepersonaliseerde advertenties aanbieden. 

Meer over