Dove kan voortaan met telefoon een pizza bestellen of oma bellen

VAN ONZE VERSLAGGEVER TIES BROCK

AMSTERDAM - Doven en slechthorenden kunnen sinds dinsdag in gebarentaal telefoneren. Daartoe vertalen twee tolken zeven dagen per week beeld naar geluid en andersom. Met KPN Teletolk kunnen doven voortaan eenvoudiger pizza bestellen, met opa en oma kletsen of een afspraak maken met de huisarts. Betrokkenen en belangenorganisaties prijzen de beeldbemiddeling als een belangrijke stap in de emancipatie van doven.

Het is hard nodig dat doven en slechthorenden kunnen bellen, zegt directeur Pascal Ursinus van het communicatiebureau Berengroep. Hij is door KPN ingehuurd om de tolken te regelen.

'WhatsApp, sms en e-mail zijn lang niet toereikend. Per telefoon krijg je direct een reactie, het gesprek loopt vloeiend en je kunt worden doorverbonden. Ik ben slechthorend en moest telefoneren altijd aan mijn medewerkers overlaten. Dat hoeft nu niet meer.'

Ondanks tegensputterende apparatuur en een ruis op de lijn lukt het vrij goed via Teletolk een gesprek te voeren. Wanneer het beeld hapert, kan de dove gebruiker tekst invoeren.

Aan gebruikers met een gehoorverlies van meer dan 35 decibel vergoeden zorgverzekeraars de software, die werkt op computer en smartphone. Het ministerie van Economische Zaken betaalt KPN voor de exploitatie 750 duizend euro per jaar, plus een variabel bedrag per belminuut.

Vooral voor gebarentalige doven is de dienst een enorme verrijking, zegt voorzitter Eva Westerhoff van belangenorganisatie Dovenschap. 'Met Teletolk kunnen we gelijkwaardiger telefoneren. Bovendien is de dienst een maatschappelijke erkenning van onze noodzakelijke behoefte aan het gebruik van de Nederlandse gebarentaal en ons recht daarop. De lancering van Teletolk is een historisch moment voor de dovengemeenschap.'

De dienst vervangt de analoge tekstbemiddeling voor teksttelefoons. Dat kan voor oudere doven problemen opleveren, denkt Joop Beelen van koepelorganisatie Signaal. 'Zij kennen geen tablets en smartphones. Zorgverzekeraars moeten hen goed voorlichten.'

KPN vermoedt dat Teletolk veel populairder wordt dan de oude tekstbemiddelingsdienst Teleplus. Toch is de eerste dag met tientallen inschrijvingen rustig. Een ronde langs dove jongeren leert dat weinigen van hen van plan zijn de dienst te gebruiken: voor hen voldoen WhatsApp en Facebook meestal wel.

undefined

Meer over