Nieuws

Door Schiphol aangeleverd milieurapport is onbruikbaar, volgens onafhankelijke commissie

De milieueffectrapportage (mer) die Schiphol heeft laten opstellen om aan te tonen dat 500 duizend vliegbewegingen mogelijk zijn zonder meer milieuschade of hinder voor omwonenden, deugt niet. Dit stelt de onafhankelijke commissie die zulke mer-studies beoordeelt.

Schiphol zelf wuift de kritiek in een korte reactie weg. Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
Schiphol zelf wuift de kritiek in een korte reactie weg.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Het is de tweede keer in een jaar tijd dat de commissie kritiek levert op luchtvaartbeleid van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). Ze wil de groei van Schiphol en de Nederlandse luchtvaart in zijn algemeen faciliteren. Vorig jaar zomer deed de Commissie voor de milieueffectrapportage een, door het ministerie zelf opgesteld, milieueffectrapport af als te vaag. Dit rapport had moeten dienen als steunpilaar voor een nieuwe Luchtvaartnota, over de toekomst van de sector tot 2050.

De commissie signaleerde toen dat concrete doelen voor het verbeteren van de luchtkwaliteit, beperking van de geluidshinder en bescherming van de natuur ontbraken.

Dit keer richt de commissie haar pijlen op een ander deel van het beleid, het luchthavenverkeersbesluit. De minister van Infrastructuur en Waterstaat wil de manier waarop Schiphol sinds 2010 wordt gebruikt, formeel vastleggen en daarvoor het luchthavenverkeersbesluit wijzigen. Dit ligt gevoelig, vooral bij tegenstanders van uitbreiding van de nationale luchthaven. De beperkingen op milieuoverlast en geluidshinder zijn in hun ogen steeds opgerekt om meer vluchten mogelijk te maken.

Een nieuw besluit zou die situatie wettelijk vastleggen, maar tegelijk Schiphol ook binden aan van maximum van 500 duizend vluchten. Dit terwijl de luchthaven eerder nog streefde naar een limiet van 540 duizend vluchten. Een nieuw besluit zou ook betekenen dat allerlei overtredingen van (geluids)normen en andere beperkingen niet langer worden gedoogd.

Stikstof

De mer-studie van Schiphol moet laten zien wat de effecten van de nieuwe situatie zijn ter vergelijking met de oude situatie van 2010. Dat kan nu niet, aldus de Commissie voor de milieueffectrapportage, omdat de goede vergelijkingen niet zijn gemaakt. Zo wordt de hoeveelheid stikstof die het vliegverkeer mag uitstoten ‘overschat’.

‘Het is onzeker is of een nieuw luchthavenverkeersbesluit Schiphol op deze manier wel vast te stellen is’, stelt de commissie. ‘Een betere inschatting moet duidelijk maken hoeveel vluchten te vergunnen zijn binnen de Wet natuurbescherming. Mogelijk zijn aanvullende maatregelen nodig om 500 duizend vluchten mogelijk te maken.’

De vergelijkingen die in Schiphols mer-studie worden gemaakt gaan ook op andere vlakken mank. Zo zijn wijzigingen in vliegprocedures en vliegroutes en het geleidelijk stiller worden van vliegtuigen wel meegenomen in de nieuwe situatie, maar niet in die voor de oude toestand.

Hierdoor is onduidelijk welk deel van de beschreven gevolgen alleen aan de stelselwijziging is toe te schrijven. Hierover moet uitsluitsel komen, vindt de commissie, omdat dit van invloed kan zijn op te nemen besluiten.

In een korte reactie wuift Schiphol de kritiek weg. De luchthaven ‘ziet mogelijkheden om invulling te geven aan het advies van de commissie voor de mer. Daarmee kunnen de milieueffecten volwaardig worden meegenomen in het besluit van de minister over het Luchthavenverkeersbesluit voor Schiphol.’

Meer over