Nieuws

Door pandemie geplaagde OV-sector krijgt 40 miljoen euro subsidie voor emissievrije bussen

Het kabinet trekt 40 miljoen euro uit voor nieuwe emissievrije OV-bussen. Een subsidie van maximaal 50 duizend euro moet de aanschaf van bussen op elektriciteit of waterstof aantrekkelijker maken. Hoewel elektrische bussen op de weg goedkoper zijn dan diesels, is de aanschafprijs nu nog flink hoger.

Bus wordt getankt met waterstof op het Automotive park in Helmond.  Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Bus wordt getankt met waterstof op het Automotive park in Helmond.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

De subsidie moet OV-bedrijven over de streep trekken om eerder te investeren in emissievrije bussen, zegt scheidend staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven. Nederland is nu nog koploper in het aantal emissievrije bussen, maar door corona zitten veel vervoerders in zwaar weer. De vrees bestaat dat bedrijven de aanschaf van klimaatvriendelijker bussen zullen uitstellen.

De vergroening van het stads- en streekvervoer loopt door de corona-uitbraak vertraging op, constateerde ING vorig jaar al. Omdat vervoerders lange tijd in onzekerheid verkeerden of reizigers na de crisis wel zouden terugkeren, schreven ze niet op nieuwe aanbestedingen, waarin een hoofdrol is weggelegd voor de emissievrije bus.

Prijsverschil

De OV-sector is blij met ‘elke vorm van ondersteuning’, zeker omdat het prijsverschil tussen dieselbussen en emissievrije versies zo groot is dat er in de huidige omstandigheden geen goede businesscase op te bouwen is, zegt voorzitter Pedro Peters van de koepelorganisatie Openbaar Vervoer Nederland.

Reizigers hebben het OV massaal sinds de covidpandemie links laten liggen. Hoewel de aantallen weer zijn gestegen tot 60 procent van het oude niveau, zegt Peters de gevolgen van de recente nieuwe besmettingscijfers te vrezen. Het Rijk compenseert weliswaar een deel van de weggevallen inkomsten, maar de investeringsruimte is nu zeer beperkt, aldus Peters.

Om de doelen uit het klimaatakkoord toch nog te halen, poogt het kabinet nu het prijsgat deels te dichten. ‘De afspraak om tot deze subsidie te komen, bestond al, ze komt nu op een extra goed moment’, aldus Van Veldhoven.

Verbrandingsmotor

Sinds deze maand zijn bijna een op de vier OV-bussen emissievrij; vanaf 2025 moeten alle nieuwe bussen zonder verbrandingsmotor de weg op en in 2030 moet het complete openbaar busvervoer uitstootvrij zijn. Of de afspraak in 2025 gehaald gaat worden is sinds corona onzeker. ‘Het doel blijft om het te redden', zegt Peters. ‘Maar het hangt af van de omstandigheden.’

- Beeld -
-Beeld -

Emissievrije bussen zijn niet alleen beter voor het klimaat, de uitstoot van schadelijke stoffen (vooral stikstofoxiden) daalt ook, betoogt Van Veldhoven: ‘We krijgen straks minder ronkende diesels in onze binnensteden en meer schone lucht.’

Ook de economie profiteert volgens de staatssecreataris. ‘Er is in Nederland een heel mooie sector aan het ontstaan voor emissievrij transport.’ Van Veldhoven noemt VDL ‘dat heel mooi werk doet’ en Holthausen in Hoogezand, dat zwaar transport op waterstof ontwikkelt. ‘Ook op laadinfrastructuur loopt Nederland voorop, er worden veel banen gecreëerd.’

Meer over