Dodental treinramp Londen loopt op tot minstens 70

Het dodental van de treinramp die dinsdagochtend plaatsgreep in West-Londen, was woensdagavond opgelopen tot minstens zeventig. Ongeveer honderd mensen van wie wordt aangenomen dat ze in een van beide treinen zaten, worden nog vermist....

'De bewijzen die we nu hebben laten zien dat er minstens zeventig doden zijn', zei een politiewoordvoerder woensdagavond. 'Maar dat worden er zeker nog meer.' Het getal van zeventig is gebaseerd op het aantal van 28 geborgen slachtoffers en de zekere vermissing, op basis van verklaringen van nabestaanden, van 42 andere passagiers.

De politie verwacht dat het door de hevige brand die uitbrak in een aantal rijtuigen onmogelijk zal blijken nog meer stoffelijke resten te bergen. In de vuurzee liepen de temperaturen op tot meer dan duizend graden Celsius - heter dan een crematorium-oven.

De meeste slachtoffers zijn gevallen in een eersteklas rijtuig van de Londen binnenrijdende intercity, dat onmiddellijk na de botsing in brand vloog. Vandaag zal middels een minutieus onderzoek worden getracht alsnog indentificatie van slachtoffers mogelijk te maken.

Het exacte aantal slachtoffers van de ramp zal waarschijnlijk nooit worden vastgesteld. Maar dit lijkt het op één na zwaarste treinongeluk in de Britse geschiedenis te zullen worden. In 1915 vielen bij een botsing tussen twee troepentreinen bij Gretna Green 227 doden. In West-Londen kwamen in 1952 112 mensen om het leven bij een treinramp.

Over de oorzaak van de botsing staat nu vast, dat de verongelukte machinist van de stoptrein door een op rood staand signaal is gereden. Het betreffende signaal is onderwerp geweest van verschillende klachten van machinisten. Het zou vanuit een bepaalde hoek slecht zichtbaar zijn.

Aslef, de vakbond van treinmachinisten, heeft Railtrack - de eigenaar van de infrastructuur van de Britse spoorwegen - en de verschillende spoorwegmaatschappijen een week de tijd gegeven om te reageren op eisen tot snelle verbetering van de veiligheid. Zo niet, dan dreigt de bond met een staking.

Aslef eist invoering van Automatic Train Protection op alle lijnen. Dat systeem zorgt ervoor dat een trein automatisch stopt bij een rood licht. Invoering kost naar schatting vier miljard gulden. Staatssecretaris van Transport Macdonald gaf woensdag toe dat er de afgelopen jaren te weinig in het veiligheidssysteem van de spoorwegen is geïnvesteerd.

Meer over