Dodental treinramp Londen lager dan werd verwacht

Het dodental van de treinramp in Londen ligt volgens de politie lager dan eind vorige week werd aangenomen. Woensdag werd nog uitgegaan van 'zeker' zeventig doden, werden honderd mensen vermist en was de verwachting dat het aantal doden tot boven de honderd zou stijgen....

Van de mensen van wie werd aangenomen dat ze in een van de dinsdag verongelukte treinen zaten, en die niet onmiddellijk een teken van leven hadden gegeven, zijn nu de meesten opgespoord. Er zijn tot dusver 31 lichamen geborgen en er zijn nog 'enkele tientallen' vermisten. Maar de politie gaat ervan uit dat ook dat aantal nog verder zal dalen. Inmiddels zijn 21 slachtoffers geidentificeerd.

Zaterdag werd een begin gemaakt met het onderzoek van wagon H, de wagon van de sneltrein die na de botsing in een vuurzee veranderde. Verwacht werd dat daarin de stoffelijke resten van zeker negen van de vermisten zouden worden aangetroffen. Dat was niet het geval. De politie vond de resten van één slachtoffer. 'We gaan er nu van uit dat de meeste reizigers toch uit het rijtuig hebben kunnen ontsnappen', zei een politie-woordvoerder.

Minister van Transport John Prescott maakte dit weekeinde bekend dat Railtrack - het geprivatiseerde bedrijf dat eigenaar is van de infrastructuur van de Britse spoorwegen (rails, stations, kunstwerken, signalering) - de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van het spoor zal worden ontnomen.

Prescott nam dat besluit naar aanleiding van een rapport van een overheidsorgaan voor gezondheid en veiligheid, de Health and Safety Executive (HSE). Dat document werd dinsdag, de dag van het ongeluk, aan de minister aangeboden. De belangrijkste conclusie in het rapport is dat bij Railtrack, als verantwoordelijke voor de commerciële exploitatie van het spoor zowel als voor de veiligheid, sprake is van conflicterende belangen.

De directeur van de veiligheidspoot van Railtrack, de Safety and Standards Directorate, maakt ook deel uit van de Raad van Bestuur van Railtrack, 'en dient zo de belangen van de aandeelhouders in het oog te houden', schrijft de HSE. Bovendien zou Railtrack te weinig 'strategisch veiligheidsonderzoek' verrichten en een 'eenzijdige afweging van prioriteiten' maken.

Railtrack ging akkoord met de voorgestelde plannen van het orgaan voor gezondheid en veiligheid. Tot dusver was het bedrijf altijd tegen, omdat het uit handen geven van de verantwoordelijkheid voor de veiligheid volgens het Railtrack zou leiden het vaststellen van 'onrealistische normen' en daarmee tot hogere kosten voor de spoorindustrie.

Meer over