Dodental bij Mont-Blanc loopt op tot zeker 35

Bij de ramp in de Mont-Blanctunnel zijn volgens de Italiaanse beheerders zeker 35 mensen omgekomen. Er zijn 23 vrachtwagens en negen personenauto's verloren gegaan....

Het vuur is inmiddels gedoofd. Reddingswerkers troffen in de tunnel auto's aan die dwars op de weg stonden. De eigenaren probeerden vermoedelijk te keren in een poging aan de vuurzee te ontkomen. Talrijke verkoolde lijken werden in de tunnelbuis aangetroffen. De elf kilometer lange verbinding tussen Frankrijk en Italië blijft voorlopig dicht.

Onder de mensen die nog worden vermist zijn ook Nederlandse automobilisten. De Franse autoriteiten denken dat een Nederlandse vrachtwagen en een 'toeristisch voertuig' de tunnel zijn ingereden vlak voordat de brand ontstond. Het vuur veranderde de tunnel in een oven met temperaturen die opliepen tot 1000 graden Celcius.

De brand in de tunnel is vermoedelijk ontstaan door een lek in de dieseltank van een Belgische vrachtwagen die daardoor vlam vatte. De betrokken chauffeur, Gilbert Degrave, zei dit vrijdag in een interview met de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws.

Degrave was met twaalf ton bloem en acht ton margarine onderweg naar Italië. Na lichtsignalen van tegenliggers stopte hij in de tunnel en stapte uit.

'Er lekte diesel uit de tank op de uitlaatpijp. De vlammen sloegen al onder de cabine uit. Er was geen tijd meer om de brandblusser te nemen. Binnen een halve minuut stond alles in lichterlaaie.' Degrave vluchtte richting Italië. 'Een politieauto heeft me opgepikt en de tunnel uitgereden.' De chauffeur is inmiddels verhoord door de Franse justitie.

In het vraaggesprek legt Degrave uit dat hij de brand niet eerder had kunnen ontdekken. 'Ik keek wel regelmatig in mijn spiegels, maar je moet daar in die konijnenpijp al je aandacht richten op de weg. De tegenliggers rijden je op minder dan een meter voorbij.'

Vorig jaar waarschuwde de Franse brandweer al dat een plostelinge brand in de tunnel fatale gevolgen zou hebben. Volgens de Franse krant La Dauphine Libère had de regionale brandweer in zijn jaarrapport voor 1998 al geschreven dat het rookverdrijvingsmechanisme onvoldoende was. Tevens stond in het rapport hoe moeilijk een reddingsoperatie zou verlopen als er ver van de ingangen brand zou uitbreken. In tegenstelling tot nieuwere tunnels ontbreekt er in de 1965 geopende Mont-Blanctunnel een parallelle baan waarover reddingswerkers zich snel kunnen verplaatsen.

Verleden jaar reden 1,9 miljoen voertuigen door de tunnel, waarvan de helft vrachtwagen. De burgemeester van het Franse Chamonix eiste vrijdag dat vrachtwagens voortaan worden geweerd.

Meer over