Directeur neemt failliete divisie tapijten over van Van Besouw

Van Besouw Tapijt, de failliete tapijtdivisie van tapijt- en kunststofproducent Koninklijke Van Besouw, wordt overgenomen door directeur F. van de Ven en twee beleggingsinstellingen....

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

Hij verwacht dat de onderneming per 1 juli, de datum waarop de overname met terugwerkende kracht geëffectueerd wordt, weer winst maakt en dat er geen herstructureringen meer nodig zullen zijn. Bovendien denkt hij dat het personeelsbestand tegen het eind van het jaar, na de zomerluwte, weer tegen de 70 loopt. 'In de kern was Van Besouw Collectie een gezonde activiteit. Maar de bijdrage die daar werd gegeneered werd opgesoupeerd door de andere activiteiten', aldus Van de Ven.

Die andere activiteiten, de vliegtuigtapijten en de KVT karpettencollectie van Van Besouw Tapijt, blijven buiten de overname. Voor die onderdelen is de curator nog op zoek naar kopers. De activiteiten van Van Besouw Tapijt worden geconcentreerd in Goirle; de faciliteiten in Moordrecht gaan niet mee naar de nieuwe eigenaars.

Van Besouw Tapijt werd op 20 juni failliet verklaard nadat de slechte gang van zaken op de tapijtenmarkt het moederbedrijf in 1992 in de rode cijfers duwde. Sindsdien heeft Van Besouw al met al bijna 20 miljoen gulden verlies geleden. Voor de kunststofdivsie, die op 12 juni failliet ging, is de curator ook nog op zoek naar een koper.

Zonder te zeggen hoeveel geld de drie nieuwe aandeelhouders in Van Besouw Tapijt steken, wil Van de Ven wel kwijt dat de solvabiliteit door het nieuwe risicokapitaal boven de 50 procent uitkomt. 'We nemen geen enkel risico naar de toekomst. We vertrekken met hele gezonde ratio's', aldus Van de Ven.

De twee investeringsmaatschappijen, Vreedenlust Fund BV II en Bunel Management & Investment Benelux BV, nemen beide een belang van zo'n 45 procent, terwijl Van de Ven maar een klein deel van rond de 10 procent krijgt.

De nieuwe eigendomsverhoudingen zullen leiden tot een vernieuwing van het marketingbeleid van Van Besouw Tapijt. De afgelopen twintig jaar is daar namelijk weinig aan gedaan en 'de produktontwikkeling was niet altijd even succesvol'.

De directeur wil de marketing op een wat 'creatievere manier' aanpakken en zich directer richten op de consument. Daarnaast wil het bedrijf meer druk zetten op zijn dealers die zich meer zullen moeten inzetten om de gewenste verkopen te bereiken, aldus Van de Ven.

Meer over