Directeur Koning van het Amerikaanse busbedrijf Vancom vindt vrees vervoersbonden ongegrond 'Wij garanderen het aantal arbeidsplaatsen'

'De vrees van de vervoersbonden voor banenverlies door meer concurrentie in het openbaar vervoer is totaal ongegrond', zegt directeur S....

Van onze verslaggever

Harry van Gelder

AMSTERDAM

Zelf heeft Koning zijn functie te danken aan de commerciële concurrentie in het openbaar vervoer. Toen Vancom dit voorjaar het vervoer in het Limburgse Mergelland overnam, stapte de voormalige NZH-werknemer over naar de Amerikaanse concurrent.

Vancom is het eerste busbedrijf dat profiteert van het nieuwe beleid van minister Jorritsma. De minister wil het openbaar vervoer verbeteren door meer concurrentie toe te laten. Ze wil dit bereiken door een systeem in te voeren waarbij regionale gebieden openbaar worden aanbesteed. Om de vijf jaar moeten bestaande bedrijven en commerciële nieuwkomers naar een vervoerscontract dingen.

Volgens Koning gaan concurrentie en slechtere arbeidsvoorwaarden niet samen. 'Wij zijn bereid het aantal arbeidsplaatsen die met een concessie zijn gemoeid te garanderen en over te nemen.'

Desondanks stelt het Amerikaanse busbedrijf wel voorwaarden aan de individuele chauffeur. 'Iemand moet zelf aangeven dat hij bij ons wil werken', vindt Koning. Volgens hem is een sterke motivatie noodzakelijk, omdat Vancom uitgaat van 'een platte en klantvriendelijke' organisatie. 'Als chauffeurs zich niet aangesproken voelen door onze filosofie, is dat slecht voor de klant. En daar doen we het voor.'

Ouderen en gehandicapten sluit de Vancom-directeur geenszins uit van een baan op de bus. 'We willen best een bepaald percentage van deze groeperingen in ons personeelsbestand opnemen.'

Vancom kaapte in Zuid-Limburg de eerste concessie weg voor de neus van concurrent Verenigd Streekvervoer Nederland (VSN Groep). Het Amerikaanse bedrijf is daar sinds een klein jaar actief, en wil een substantieel deel van de Nederlandse markt veroveren. Nu is die nog vrijwel geheel in handen van de VSN Groep.

In Limburg heeft Vancom voor iets meer werkgelegenheid gezorgd. Het busbedrijf heeft 38 werknemers in dienst, terwijl concurrent VSN er 35 had. Van die werknemers zijn er echter maar zeventien bij Vancom terecht gekomen. De rest kwam van Stadsbus Maastricht, het Groningse busbedrijf, waar Vancom het management voert, en van enkele touringcarbedrijven. 'We hebben streng geselecteerd, in laatste instantie heeft zelfs het publiek invloed gehad op de uiteindelijke beslissing.' Vancom zegt nu van mening te zijn veranderd. 'Een nuanceverandering', meent Koning. 'We nemen iedere gemotiveerde buschauffeur over.'

Koning verwacht zelfs dat Vancom meer chauffeurs in dienst neemt dan de concurrentie. Dat komt omdat Vancom geen onderscheid maakt tussen 'doeners' en 'denkers'. De chauffeurs hebben de volledige bedrijfsvoering van de buslijnen in handen. Ze maken roosters, plannen de ritten, beheren de budgetten en doen de marketing. Vancom denkt daarom minder administratief personeel, maar meer buschauffeurs nodig te hebben.

'Stel, het oude busbedrijf gebruikt honderd mensen voor een aantal buslijnen. En wij krijgen de concessie. Dan heeft het oude bedrijf waarschijnlijk tachtig chauffeurs en twintig mensen voor de administratie. Wij nemen dan negentig chauffeurs en tien werknemers van de administratie.' Koning heeft geen idee of zijn personeel vrijdag ook gaat staken. 'Velen zijn lid van de bond, dus wie weet.'

Meer over