Dieselmotor

Ondanks de enorme technische ontwikkeling die de uitvinding van Rudolf Diesel heeft doorgemaakt, is in het collectieve bewustzijn een dieselmotor voor een vrachtauto, voor een veehandelaar met aanhanger....

Tegenwoordig zul je iemand die van zijn werkgever een geleaste Alfa 156, Lancia Lybra of Peugeot 406 heeft - auto's die schijnen te passen bij een wat vlottere levensstijl - nog steeds niet als voornaamste eigenschap de dieselmotor horen vermelden. Zo'n motor is nu onvermijdelijk in een lease-auto. Er rijden meer diesels dan ooit, maar de berijder staat er niet bij stil en de buurt merkt er niets van. Geen rook, geen herrie, en zo beweeglijk als een benzine-auto.

Een ottomotor haalt uit een liter benzine een rendement van een procent of 25. Veel meer is niet mogelijk. Een dieselmotor haalt uit een liter dieselolie een rendement van een procent of 35. Gezien de beperkte beschikbaarheid van aardolie is dat interessant. Een probleem is dat sommige bestanddelen in de uitlaatgassen van Diesel moeilijk onschadelijk zijn te maken, maar daar wordt op last van Europa veel werk aan verricht. Gaat Diesel het winnen van Otto? Het zou kunnen. Volkswagen zegt een diesel-Lupo te hebben die op 3 liter brandstof 100 kilometer aflegt. Als hij in de buurt komt, is het ook al mooi, maar het is de vraag of het diesel helpt. Audi, Mercedes en bmw hebben in hun topsegment dieselmotoren die het in een sleepboot aardig zouden doen, die verbijsterende prestaties leveren en toch minder verbruiken dan 1:10. Dan durf je wel te zeggen dat je een diesel hebt.

Meer over