Deze nepleraar doet zijn best

Ik ben een nepleraar, leerde ik deze week. Ik sta onbevoegd voor de klas en dus heb ik geen verstand van onderwijs.

Ferry Haan

Mijn school sjoemelt door mij daar neer te zetten. Dat moet gestopt, stelt Michel Couzijn, leraar Nederlands en docentenopleider aan de Universiteit van Amsterdam afgelopen week in de Volkskrant.

Hij iergert zich aan de 'goedbedoelende beunhazen' die nu voor de klas staan. Vooral als ze domme vragen stellen aan mede-docenten.

Met z'n oproep heeft Couzijn het over mij. Ik ben een onderwijs-beunhaas.

Ik stel de hele dag door onnozele vragen aan mijn mededocenten. Ik heb les gegeven zonder een letter op het bord te zetten, omdat ik niet wist waar de krijtjes lagen. Over de eindexamenstof heb ik geen idee. Ik poogde een les lang aan havo-5 allerlei rechtsvormen uit te leggen, waaronder de 'commanditaire vennootschap' en 'maatschap'.

Oosterburen

Na afloop begreep ik dat dit verspilde moeite was, omdat deze vormen geen examenstof zijn. VWO-5 choqueerde ik met een economische documentaire in het Duits. Zelfs de leerlingen die deze vreemde taal nog in hun pakket hebben, haken af bij een film van de publieke omroep van onze oosterburen, zo blijkt.

Ik blunder, kortom, de hele dag. Ik doe mijn best en leer snel, maar het is natuurlijk schandalig dat ik voor de klas mag staan. De minister van Onderwijs moet ingrijpen.

Ik overdrijf, want de oproep van Couzijn ergert mij. Hij wordt gedaan vanuit een ivoren toren op een universiteit. De dagelijkse realiteit van scholen die hun vacatures niet krijgen opgevuld, gaat voorbij aan deze docentenopleider.

Volgens hem staat we nog maar aan de vooravond van het lerarentekort. Toch staat al bijna een op de drie leraren niet met de juiste papieren voor de klas.

Maar beste Couzijn, denk deze beunhazen eens weg? Hoeveel vacatures zouden de scholen dan hebben? Waar zijn de woedende protesterende werkloze leraren die worden verdrongen door goedkope onbevoegde sjoemelaars?

Probleemgeval

Misschien zie ik iets over het hoofd, ik ben tenslotte maar een onbevoegd docent, maar zou het niet kunnen zijn dat het lerarentekort zich al een ietsie pietsie voordoet? Moeten schooldirecties niet al jaren alle zeilen bij zetten om te voorkomen dat ze bepaalde vakken niet kunnen aanbieden? Probeert een school doorgaans niet eerst een bevoegd docent aan te trekken, voordat ze overgaat tot het aanstellen van een goedbedoelende beunhaas?

In de ogen van Couzijn ben ik overigens niet echt een probleemgeval. Ik ben bezig met mijn eerstegraads bevoegdheid. Met een beetje geluk haal ik die binnen een jaar. Wanneer mijn diploma straks aan de muur prijkt, zijn mijn blunders niet meer erg.

'Bevoegd is iets heel anders dan bekwaam', bezweren ervaren collega's mij toch keer op keer. 'De enige plek waar je leert onderwijzer te zijn, is op school'. 'Orde houden en uitleggen, dat is alles wat je moet kunnen'. Het zijn wijsheden die mij logisch in de oren klinken. Dezelfde ervaren mensen verbazen zich over de vele eisen die aan mij en andere nieuwe docenten worden gesteld. 'Dat hoefden wij vroeger niet', voegen ze er met een glimlach aan toe.

Ik vraag mij af of de vele onbevoegde of onvoldoende bevoegde docenten die het onderwijs nu overeind houden, wel zo slecht zijn in hun vak als Couzijn beweert. Met het lerarentekort in het achterhoofd, is het misschien geen gek idee als docentenopleiders uit hun toren neerdalen en gaan kijken in de lessen bij de beunhazen.

Misschien valt het niveau hen wel mee. Wanneer de docententrainer het lerarentekort echt wil opheffen, zou hij aantoonbaar bekwame sjoemelaars natuurlijk gewoon een bevoegdheid moeten kunnen geven. Het is wachten op de minister van Onderwijs die dat mogelijk maakt.

Meer over