Delen in het flippo-succes kan alleen voor veel geld

Lees niet meteen verder, maar probeer eerst te raden hoeveel flippo's in Nederland in omloop zijn. Mis. Het zijn er meer....

Als de Nederlandse jeugd geen Smiths blijft kauwen, zal de flippo waarschijnlijk half september uit de handel verdwijnen. Smiths was aanvankelijk van plan de actie in juli te stoppen. Vanwege het overweldigende succes is de afloop al tweemaal uitgesteld. Nu is het plan om half september te stoppen. Mocht het verkoopresultaat goed blijven, dan is het mogelijk dat de fabrikant nogmaals besluit langer door te gaan.

Het fabriceren en verstoppen van de flippo's kost geld. Zolang de omzet hoog blijft, investeert Smiths graag in de Nederlandse jeugd. Maar als de omzet daalt, zal Smiths de kleine graaiers teleurstellen. De verzamelaar komt er toch steeds bekaaider af. Toen de actie net begon, deed Smiths in elke zak chips zes flippo's. Nu de verkoop goed op gang is, gaan er maar drie in een zak. Daarmee is de prijs per flippo gestegen van vijftien naar dertig cent.

Goedbedoelende ouders die hun kinderen wel flippo's maar geen zoutjes willen geven, vallen voor de trucs van de speelgoedindustrie. Veel speelgoedwinkels verkopen zakjes met flippo's. Voor ¿ 2,95 scoort de ouder acht schijfjes die, voor een leek, exact hetzelfde ogen als de flippo's. Eenmaal thuisgekomen blijkt dat ze niet deugen. De achterkant is wit, en dat is fout. De authentieke Smiths-schijf heeft een bedrukte achterkant met daarop een nummer en een aantal punten.

Er bestond nog een manier om flippo's te kopen zonder zoutjes te eten. Kleine zakjes chips zijn met zijn zessen in een grote doorzichtige plastic zak verpakt. De flippo's zaten los in de doorzichtige zak. Een slimme moeder kon wel flippo's uitdelen, maar de chips voor later bewaren. Dat is niet meer mogelijk. De doorzichtige zakken werden in te vaak in de winkel illegaal geopend. De handel vond die diefstalgevoelige verpakking zo vreselijk, dat Smiths de 'multipacks' flippo-loos heeft gemaak. Er bestaat voor de flippoliefhebber echt geen andere mogelijkheid dan de zak te openen en de zoutjes op de een of andere manier te verwerken.

Door de actie is de omzet van Smiths met 15 procent gestegen. De omzet van de grote concurrent Croky is met ruim 10 procent gedaald. Croky-directeur R. de Zwart doet voorlopig niets om de overlopers te paaien. 'Die rage is zo'n succes, alles wat wij nu zouden investeren in extra publiciteit is niet meer dan water naar de zee dragen.' Gek genoeg heeft Smiths zelf ook last van de rage. Onlangs is een nieuw zoutje, de Dorito, geintroduceerd. De Dorito was flippo-loos. Nu adverteert Smiths dat het opsturen van twee Dorito-verpakkingen recht geeft op tien flippo's. Misschien ging het niet zo goed met de verkoop.

Verzamelaars wensen meer dan alleen flippo's, zij eisen ook een flippo-boek. De nummers op de flippo's corresponderen met de nummers in de flippo-verzamelklapper. Die is voor ¿ 7,95 bij bij de supermarkt te koop. In het boek kan de kleine spaarder de eerste honderd flippo's opbergen. Het boek waar de volgende honderd inpassen, is nog niet verkrijgbaar, hoewel de flippo's met een nummer boven de honderd al een tijdje tussen de zoutjes zwerven. Ook het tweede boek, dat binnenkort leverbaar is, zal ¿ 7,95 kosten.

Er bestaan verschillende soorten flippo's. De eerste 75 nummers heten gewoon flippo en zijn niet meer dan 1 punt waard. De volgende 25 heten chesters en scoren 2 punten. De nummers 101 tot en met 120 zijn megaflippo's. Die zijn zelfs drie punten waard. De meest recente soort is de techno-flippo, een schijfje met acht inkepingen aan de rand, waardoor de schijven in elkaar geschoven kunnen worden tot een klein flippo-bouwwerkje. De techno-flippo doet weer twee punten.

Binnenkort mag de worldflippo de nummers 141 tot en met 180 tooien. Op de worldflippo (waarde 4 punten) staat een land en een bekend figuur uit dat land, zoals bijvoorbeeld Napoleon in Frankrijk.

Andere bedrijven willen ook van het flippo-succes profiteren. Smiths zegt tegen de meeste verzoeken nee, maar de platenmaatschappij Dino Music heeft, voor 'enkele tienduizenden guldens', de flippo-rechten gekocht. Bij een cd met doorsnee-hits krijgt de klant een flippo-speelschijf cadeau. 'Flippo Fun' noemt de platenmaatschappij de knullige kartonnen schijf. Ook kledingfabrikant HIJ gaat over twee weken flippo-T-shirts verkopen.

Xandra van Gelder

Meer over