Degelijk maar hip ,

Er zijn van die schoenen – Birkenstocks, Crocs – die ooit het toppunt van degelijk- en lelijkheid waren en toen opeens hipper werden dan hip....

BIRKENSTOCK

Wat Duitse klassieker: grove slipper of sandaal met een zool van kurk.

Populariteit Precieze cijfers kan Jaap Meerman, eigenaar van de acht Birkenstock-winkels die Nederland telt, niet geven. ‘Maar het zou me niet verbazen als er een miljoen Birkenstocks in Nederland lopen. Naast onze eigen winkels zijn er nog honderden andere winkels die Birkenstocks verkopen. Het zijn er te veel op het moment. Elke winkelier denkt met tien Birkenstocks in zijn etalage een graantje mee te kunnen pikken van het succes.’

De Birkenstock heeft een rappe transformatie ondergaan van verpleegstersschoen via modieus hebbeding naar massaproduct. ‘Ook in op mode gerichte landen als Italië en Frankrijk is de Birkenstock populair’, zegt Meerman. ‘En in Duitsland loopt iedereen erop, maar daar gaat het vooral om het comfort. In Nederland is de hysterie compleet. We duiken er met z’n allen op, daar hebben Nederlanders een handje van.’

Sinds Het bedrijf Birkenstock werd al in 1774 opgericht door de Duitser Johann Adam Birkenstock. In 1896 ontwierp zijn kleinzoon een voetbed dat lijkt op het huidige ontwerp. In 1964 kreeg de schoen de vorm die wij kennen.

Comfort ‘Door de hoge welvingen in het voetbed is het flink wennen in het begin’, zegt Meerman. ‘Maar ze zijn er in verschillende lengte- en breedtematen en als je er eenmaal aan gewend bent, wil je nooit meer iets anders.’

Vernieuwing Meerman: ‘Birkenstock is in principe geen modieus merk. De ontwerpers in Duitsland willen graag in de orthopedisch verantwoorde hoek blijven. Ze hebben een jaar of twee meegedaan aan trends, door steentjes en bloemetjes aan de slippers toe te voegen, maar nu zijn ze weer helemaal terug bij de basis. .’

Prijs De simpelste damesslipper kost 29,95 euro, een kinder-Birkenstock 31,95 euro en mannen betalen minimaal 39,95 euro.

De podotherapeut ’Als je een goudvis in een grotere vijver laat zwemmen, wordt het ook een grotere goudvis,’ zegt podotherapeut Ed Wenders. ‘Dat gebeurt ook met voeten. In Birkenstocks zit een ‘spreidend element’: als je er een paar jaar op loopt, wordt het erna moeilijk om met je voeten weer op een elegant smal slippertje te lopen. Een ander nadeel is dat hij een standaard voetbed heeft, dat niet voor alle voeten geschikt is. Maar voor de meeste mensen is het een prima schoen.’

CROCS

Wat Brede, lichte, kunststof klompen met gaten.

Populariteit Eind 2005 werd het eerste model van Crocs, de Crocs Beach, in Nederland geïntroduceerd. ‘Vanaf dag één was het een succes’, zegt Kim van Weelden van Crocs Benelux. Tegenwoordig heeft het merk zeven eigen winkels en 450 overige verkooppunten in Nederland.

Sinds Crocs werd in 2002 opgericht door drie vrienden uit Colorado. Het ontwerp kochten ze van een Canadees bedrijf, dat de plastic klompen oorspronkelijk produceerde voor in kuuroorden. Ze werden zo populair dat het merk even aan het succes ten onder dreigde te gaan.

Comfort Crocs-fans jubelen vaak dat de losse pasvorm en het lichte materiaal je doen vergeten dat je überhaupt schoenen aanhebt.

Vernieuwing ’Crocs begon in 2005 met één model en heeft nu meer dan honderd verschillende modellen’, zegt Van Weelden. ‘Van slippers tot bootschoen, van ballerina’s tot sleehak. Het materiaal croslite, dat zich door lichaamswarmte naar de voet vormt, wordt nog steeds in elk model verwerkt.’

Prijs Vanaf 29,95 euro voor volwassen en 19,95 voor kinderen.

De podotherapeut ’Het goudvis-in-de-grote-vijver-verhaal van de Birkenstock is ook op Crocs van toepassing. Door het brede loopoppervlak zul je in elk geval niet snel zwikken. Verder geeft de schoen niet veel stabiliteit.’

SWEDISH HASBEENS

Wat Muilklompen met houten zolen en een leren bovenwerk, geïnspireerd op de Zweedse klompen die, tot de opkomst van de Crocs, populair waren in de gezondheidszorg. In de jaren zeventig waren ze in de mode. Swedish Hasbeens maakt ook klompsandalen en laarzen.

Populariteit Momenteel wordt Swedish Hasbeens verkocht in 26 winkels en drie webshops in Nederland. Lisette van Amerongen van Odd Concepts, de Nederlandse distributeur: ‘Ze zijn pas sinds dik een jaar in Nederland verkrijgbaar en ze zijn inmiddels goed op gang, maar de grote massa moet ze nog leuk gaan vinden. In Zweden, Amerika en Japan is het merk booming. Wij komen erachter aan.’

Comfort De Hasbeens zijn door de houten zool en de niet al te hoge hakken redelijk stabiel.

Vernieuwing Swedish Hasbeens is in 2006 begonnen met namaken van modellen uit de jaren zeventig. Elk seizoen worden er modellen toegevoegd. Er zijn ook sandalen met een redelijk hoge hak.

Prijs De simpelste Hasbeens zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer 100 euro. Voor kinderen zijn ze er vanaf 65 euro.

De podotherapeut ‘De klomp heeft een behoorlijke afrol. Dat betekent dat er hier geen sprake is van een platte ‘vliegenmepperzool’, waarbij je voet steeds plat tegen de grond slaat. En door de leren banden blijft de schoen aan je voet hangen zonder dat je je tenen constant hoeft aan te spannen. Wel kun je last van je middenvoetsbeentjes in de voorvoet krijgen doordat de zool niet meegeeft. Een nadeel is ook de hak. Ondanks de plateauzool blijft die aardig hoog, wat rugklachten kan veroorzaken.’

UGG AUSTRALIA

Wat Pantoffelachtige laarzen met schapenvacht.

Populariteit UGG Australia doet geen uitspraken over verkoopcijfers, maar alleen al in Nederland zijn honderden verkooppunten. ‘Nederlanders zijn een praktisch volk’, zegt een woordvoerder van UGG. ‘Maar in Engeland en Amerika is de UGG ook enorm geliefd. In Italië is-ie minder populair.’ In België en Frankrijk wordt de laars ook nauwelijks gedragen.

Sinds Een UGG is een traditioneel Australisch laarsje dat oorspronkelijk voornamelijk werd gedragen door schapenboeren in dat land. In 1995 claimde de Amerikaanse Deckers Outdoor Corporation de merknaam UGG Australia. Sinds 1998 zijn de laarzen in Nederland te koop en rond 2000 werden ze razend populair. De laars is nooit echt verdwenen en was afgelopen winter opeens weer extreem veel te zien.

Comfort De UGG loopt als een pantoffel.

Vernieuwing UGG Australia hamert erop dat ze veel meer te bieden hebben dan alleen de laars. In recente collecties vind je ook mocassins voor mannen, sleehakken en zelfs teenslippers met een schapenbontlaagje erin.

Prijs De lage laars is er vanaf 200 euro.

De podotherapeut ‘Je ziet mensen vaak niet óp hun UGGs lopen, maar ernaast. Als je voet sterk de neiging heeft om naar binnen te zwikken, dan gaat het bovenwerk over de zool hangen. De UGG biedt namelijk totaal geen stabiliteit. Geen schoen om de avondvierdaagse op te lopen.’

SCHOLL

Wat Scholls bekendste ontwerp is de houten gezondheidsslipper. Maar sinds kort heeft het Amerikaanse merk een modieuze collectie waarin zelfs hoge hakken te vinden zijn.

Populariteit Scholl heeft 250 verkooppunten verspreid over het hele land, maar nooit het straatbeeld gedomineerd zoals UGG Australia en Crocs dat wel gedaan hebben gedaan. ‘Alle Europese landen vertonen een stijgende lijn’, zegt Van der Kolk. ‘Vooral in Italië heeft Scholl veel succes.’ Scholl heeft ook een herencollectie, maar die wordt in de Benelux niet verkocht.

Sinds Dr. Scholl, zoals het merk lang heette, werd in 1906 opgericht door de Amerikaan William Scholl, afgestudeerd podotherapeut. Hij maakte niet alleen orthopedisch verantwoorde schoenen, maar ook steunzolen, sokken en voetencrèmes. ‘In 2007 is Scholl een nieuwe weg in geslagen’, zegt Stéphanie van der Kolk van Scholl Benelux. ‘Sindsdien staat ontwerper Diego Dolcini, die voorheen werkte voor Tom Ford en Dolce & Gabbana, aan het roer. Op deze manier combineert Scholl technologie met mode. De consument is namelijk op zoek naar een product met de zogenaamde ‘en-en-factor’.

Comfort ‘Wie mooi wil zijn hoeft niet langer pijn te lijden’, valt te lezen op de website. ‘Hoge hakken zijn natuurlijk niet orthopedisch verantwoord’, zegt Van der Kolk. ‘Maar de ontwerpers van Scholl hebben direct contact met onze techneuten. Samen zorgen ze voor een schoen die een modieuze uitstraling heeft, maar ook lekker loopt doordat het voetbed de juiste ondersteuning biedt.’

Prijs De houten kleppers zijn verkrijgbaar vanaf 79,95 euro.

De podotherapeut ‘Voor Scholls ontwerpen met houten zolen en hakken geldt hetzelfde als voor de Swedish Hasbeens, al hebben de platte slippers een minder goede afrol. En een groot nadeel van een slipper met enkel een bandje over de wreef is dat er een continue inspanning gevraagd wordt van de tenen. Langdurig dragen van dit soort slippers kan klauw- of hamertenen in de hand werken.’

HAVAIANAS

Wat Simpele teenslippers, te koop in vele kleurencombinaties.

Populariteit ’Havaianas worden gedragen door alle lagen van de bevolking,’ zegt Nicoline Streng van de Les Mar Fashion Group die Havaianas in Nederland vertegenwoordigt. ‘Van studenten tot BN’ers, iedereen draagt ze. Al moesten mannen eerst even wennen aan iets tussen hun tenen.’

Er zijn meer dan 300 verkooppunten in Nederland. De platte slipper past goed bij de Nederlandse mentaliteit, zegt Streng. ‘Waar in Frankrijk en Italië vrouwen laarzen met hakken dragen, kiest de Nederlandse vrouw eerder voor platte laarzen. Lekker doorstappen en fietsen.’ Maar omdat Nederland een koud land is, is de populariteit van Havaianas in landen als Spanje en Portugal waarschijnlijk toch groter.

Sinds Havaianas stammen uit 1962 en zijn van Braziliaanse makelij. Ze zijn geïnspireerd op de Zori, een Japanse teenslipper die werd gemaakt van rijststro, waarnaar de korrelige textuur van de Havaianas-slipper nog altijd verwijst. In 2002 werden Havaianas gelanceerd in Nederland. Dat begon vrij klein. Pas in de zomer van 2006 nam de populariteit in Nederland voor het eerst serieuze vormen aan. Er zijn ook tal van andere merken die teenslippers op de markt brengen, vaak met een zool van goedkoop foam, die snel plat wordt.

Comfort Prima, lekker luchtig vooral. Maar na een hele dag lopen op de zeer platte zool zijn vermoeide voeten onvermijdelijk.

Vernieuwing Nieuw dit jaar is het damesmodel Spirit, met een meer afgeronde zool die comfortabeler om de voet zit. Rigoureuzere vernieuwing staat ook op de planning; er komen sneakers, espadrilles en ballerina’s aan. Mét de vertrouwde rubber zool.

Prijs Vanaf 17,50 euro voor volwassenen. Kindermaten vanaf 12,50 euro.

De podotherapeut ’Bij mensen die met hun voet naar binnen lopen zie je soms dat een kant van de slipper helemaal platgewalst is. De slipper biedt geen steun. Wat je ook wel eens ziet is dat mensen met hun hak naast hun slipper lopen en dat is natuurlijk ook niet goed. Als het stukje tussen de tenen op de verkeerde plek zit, kan dat pijn gaan doen. Maar zolang je ze niet fulltime draagt is er niets mis met Havaianas.’

Meer over