Nieuws

Definitief geen miljoenenboete voor NS voor aanbesteding in Limburg

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hoeft geen boete te betalen voor vermeend machtsmisbruik bij de aanbesteding van openbaar vervoer in Limburg in 2014. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) zette dinsdag definitief een streep door de boete.

Een arriverende trein bij het station van Heerlen, in 2015. 
 Beeld Peter Hilz
Een arriverende trein bij het station van Heerlen, in 2015. Beeld Peter Hilz

Volgens toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) zou de NS via dochtermaatschappij Qbuzz bij een aanbesteding voor stoptreinen in Limburg in 2014 misbruik hebben gemaakt van haar economische machtspositie. Zo zou de NS een bod hebben gedaan waarmee het verlies zou draaien, om zo de concurrentie uit de markt te drijven.

De NS heeft het machtsmisbruik altijd ontkent. Wel vertrok topman Timo Huges in 2015 bij de NS vanwege zijn rol bij de aanbesteding. Huges zou onder meer vertrouwelijke informatie van concurrenten hebben doorgespeeld aan Qbuzz.

Het ACM eiste in 2017 een boete van 41 miljoen euro van de NS, maar de rechtbank in Rotterdam besliste in 2019 al dat de NS die boete niet hoeft te betalen. Het ACM ging in hoger beroep bij CBb. Tevergeefs, zo blijkt dinsdag.

Volgens de uitspraak van het CBb kon toezichthouder ACM het machtsmisbruik niet bewijzen. Kapitaalkrachtige bedrijven als Arriva zijn stevige concurrentie voor de NS, het nationale spoorwegbedrijf was allesbehalve zeker van de aanbesteding. Daarom was simpelweg geen sprake van een economische machtspositie- die de NS dus ook niet misbruiken kon, volgens het CBb. Door de uitspraak van het CBb gaat er definitief een streep door de miljoenenboete, het ACM kan de zaak niet nogmaals aanvechten.

Meer over