De wereld volgens BNN

'Niets wordt maar één keer ontdekt.' Dit aforisme van Goethe wordt momenteel door BNN alle eer aangedaan. Bij de jonge, frisse omroep loopt een documentaire-serie die 'de vier belangrijkste dingen in het leven' in kaart moet brengen: geld, seks, voetbal en uitgaan....

De wereld van het geld en die van de seks zijn inmiddels geëxploreerd . Uitzendtijdstip: de late zondagavond.

Er wordt voor deze serie behoorlijk uitgepakt. Alsmede ingepakt. Bart de Graaff is afgereisd naar Rio de Janeiro, Bridget zit in Zuid-Afrika en 'nieuwkomer' Patrick Lodiers rapporteert uit de Filippijnen. Dit drietal komt in elke aflevering beurtelings aan bod met beelden en indrukken.

Sinds jaar en dag weten we dat veel ontwikkelingslanden worden gekenmerkt door een scherpe tegenstelling tussen arm en rijk. Deze tegenstelling werd door de wakkere BNN-verslaggevers met verve herontdekt. Lodiers ging stappen met een 23-jarige multimiljonair, Bridget ontmoette een zwarte zakenman die tot de nouveaux riches behoort, en De Graaff werd door een licht-hysterische Braziliaanse geïntroduceerd in de swingende high society van Rio. Het vertoon van luxe werd afgewisseld met beelden van treurige sloppenwijken.

Ik zou het allemaal nog wel aandoenlijk hebben gevonden, als er ook niet iets dubbelhartigs schuilde in de manier waarop vooral De Graaff en Lodiers te werk gingen. De Graaff liet zich gewillig op sleeptouw nemen, maar beschimpte zijn gezelschap in zijdelingse opmerkingen naar de camera. Nogal laf. Lodiers meende het avondje stappen een passende draai te moeten geven met de retorische vraag of enige inkomensnivellering toch niet beter zou zijn.

Ook in de aflevering over seks waren voyeurisme en opgelegd pandoer ruim vertegenwoordigd: het uitzichtloze bestaan van Filippijnse prostituees en de schemerwereld van travestieten en she-males in Rio. De bijdrage van Bridget was geheel gewijd aan de aidsepidemie in Zuid-Afrika, ook geen fonkelnieuw onderwerp, maar wel met toewijding gemaakt en op goede locaties gefilmd, waardoor haar aandeel er opnieuw bovenuit stak. De overheersende indruk blijft evenwel dat dit tamelijk ambitieuze BNN-project meer op goede bedoelingen rust, dan op een origineel concept.

Intussen voerde SBS 6 gisteren een beproefd recept uit met de actie Hart voor Volendam en sprokkelde in twee uur een miljoen gulden bijeen voor de slachtoffers van de nieuwjaarsramp. Geen kwaad woord erover, maar moge het op het inzamelingsfront nu lange tijd stil worden.

Meer over