De wereld een winkel

De kruidenier is de baas. Wat hij niet verkoopt is nergens te krijgen. Tot we het op internet vinden: nooit meer boodschappen doen....

Deze laatste aflevering van Huishouden in de huidige vorm - het moet korter en kan niet meer elke week - gaat niet over geconcentreerde bouillon. Maar over de wijze waarop men aan een pot excellente bouillon kan komen, om Albert Heijn heen. Mensen die geen huiscomputer hebben, zullen vreemd opkijken van internetgekken die klagen dat het net toch niet bracht wat ervan verwacht werd. Maar dat zit hem niet in het internet. Het zit hem in de rare verwachtingen. Wie er niet te veel van verwacht, zal perplex staan. Internet biedt de burger alle mogelijkheden om zich nergens meer iets van aan te trekken. En internet maakt van de wereld een winkel. Een goed voorbeeld is de Zweedse fiets. In Nederland worden fietsen verkocht door fietswinkeliers die onder een hoedje spelen met fietsfabrikanten. Hoge prijzen, kwetsbare fietsen. Bouw een oersterke fiets voor weinig geld en bied hem te koop aan. Het zal moeilijk zijn de fietsenhandel met je goeie product binnen te dringen. Zet de fiets op internet te koop en laat hem bij de mensen thuisbezorgen. Zo gebeurde het een paar jaar geleden en de postorderverkoop in Nederland, van een Zweedse fiets, werd zo'n succes dat naar een tweede productiebedrijf gezocht moest worden (in België) om aan de vraag te kunnen voldoen.

Winkels, supermarkten, zijn fantastische instellingen. Men gaat er binnen, pakt iets van het schap, rekent af en staat weer buiten. Als we niet vonden wat we zochten, hebben we pech. Maar we weten niet eens wat we zoeken, we weten niet wat er allemaal te koop is, we zijn volkomen afhankelijk van wat de supermarktinkopers vinden dat goed voor ons is. En al gaan duizend klanten samen op hun kop staan, dan nog zal de kruidenier niet doen wat ze willen. Dat zijn veel te weinig mensen om zich iets van aan te trekken. We trokken aandacht voor een klein product. In de hele wereld te koop, maar niet in Nederland. Het was een experiment eigenlijk. We wilden weten of het zou lukken het product de winkel in te organiseren. Duizend Volkskrant-lezers gingen vragen om paddestoelenbouillonblokken, maar geen supermarktketen nam ze op in het assortiment. Nog altijd sturen lezers blokjes naar de krant, die ze in verre buitenlanden kochten. We kregen ook een pot ingedikte paddestoelenbouillon uit Ede. Sma ke lijker en minder zout dan die van een blok. Bouilloninkokerij Vika blijkt al enige jaren vlees-, vis-, schaaldieren-, en paddestoelenbouillon te maken voor de professionele haute cuisine. Nergens te koop in een winkel. Maar sinds deze week, omdat consumenten erom vragen, te bestellen op internet: www.macuisine.nl. Beter dan Maggi en Knorr. En thuisbezorgd.

Meer over