De wegkapitein zit tegenwoordig gewoon achter het stuur

De Rabobank verloor dinsdag met Erik Dekker de as van de ploeg. Een opvolger is in de Tour de France niet snel gevonden....

Van onze verslaggeefster Marije Randewijk

Vjatsjeslav Ekimov is 40 jaar en deed al veertien keer mee aan de Tour de France. Als iemand weet hoe het wielrennen in elkaar steekt, is hij het wel. Maar wegkapitein van Discovery Channel? Nee, dat is hij niet. ‘Niet meer’, schudt de Rus het hoofd.

‘Die functie is overbodig geworden’, zegt de renner voordat hij wegrijdt in de richting van de start van de vierde etappe. Ekimov wijst op zijn rechteroor.

Vroeger werd hij geacht de onervaren mannen van zijn ploeg bij de hand te nemen. Maar zijn ploegmaats hebben nu zo veel kwaliteit en weten zo goed wat ze moeten doen dat Ekimov eigenlijk een renner zonder echte missie is in de 93ste Tour.

‘De renners krijgen van ons een opdracht en voeren die uit’, legt assistent-ploegleider Dirk Demol uit. Zo ging het ook met Lance Armstrong. De ploegleiders hebben geen controleur in het peloton nodig. Vraag Demol of Johan Bruyneel waar hun renners zich bevinden in de koers en ze kunnen het met akelige precisie vertellen.

Met de intrede van de moderne communicatie is er eigenlijk geen plek meer voor de wegkapitein. Ploegleiders hebben hem niet meer nodig. Ze praten liever direct met hun kopman.

Matteo Tosatto zou de wegkapitein zijn van Quickstep. Maar Tom Boonen communiceert rechtstreeks met ploegleider Wilfried Peeters om te bepalen wanneer er tijdens een etappe wat moet gebeuren.

Die rol zou eigenlijk weggelegd zijn voor de wegkapitein. Die besluit wanneer en hoe hard op kop gereden moet worden, wanneer de vluchters worden ingerekend. Hij rekent, overlegt en is vooral onbaatzuchtig. Maar met de intrede van de zogenoemde ‘oortjes’ leert de jeugd niet meer om zelf tactisch te denken.

De wegkapitein geeft altijd het goede voorbeeld en neemt het meeste kopwerk voor zijn rekening. Zijn grootste kwaliteit is het bewaren van de rust. Hij is nooit ziek of geblesseerd, gaat altijd tot het uiterste en verstopt zich nimmer. Hij heeft zelf al vaak gewonnen, maar neemt naarmate de jaren vorderen genoegen met een schaduwrol. Als hij ziet dat er iets niet goed gaat in de ploeg, zet hij zich op kop. ‘Linkeballende’ ploegmaats roept hij tot de orde.

Een goede wegkapitein heeft aan een blik of een half woord genoeg om te constateren dat een ploegmaat niet goed in zijn vel zit. Het kost hem geen moeite te achterhalen wat er loos is. Het gaat altijd ongedwongen.

De ploeg van de Rabobank raakte dinsdag zijn wegkapitein kwijt en de ploegleiders Erik Breukink en Frans Maassen treurden om het verlies. Erik Dekker was de derde ploegleider, maar dan een die midden in het peloton fietste. Hij hoefde geen etappe te winnen, zijn aanwezigheid was voldoende.

Michael Boogerd zou de komende weken die rol op zich moeten nemen, maar zei voor de start al dat hij daarvoor niet geschikt is. Hij is zelf nog veel te ambitieus voor een rol als mentor. Voor hem gaat het een niet met het ander samen. ‘Ze zijn vrij om te vragen, om te kijken en te leren. Maar ik ben niet iemand die zegt: kom even bij me en ik vertel hoe het moet.’

Het helpt ook niet dat Boogerd in het verleden ook openlijk tal van collega’s bekritiseerde. De Rabobank heeft niet voor niets voor volgend jaar Leon van Bon aangetrokken om het gat op te vullen dat Dekker bij zijn afscheid laat. De vraag is alleen of ook Van Bon daartoe wel in staat zal zijn. En of er nog noodzaak toe is.

Veel ploegen hinken op twee gedachten. De renners hebben verschillende en soms conflicterende belangen. Het komt de homogeniteit doorgaans niet ten goede. Het is terug te zien in het peloton.

Daar zou een taak zijn weggelegd voor de wegkapitein. Maar met de toename van het aantal nationaliteiten per ploeg is het een utopie geworden te denken dat Koos Moerenhout bij Phonak Bert Grabsch de les leest.

Bij Rabobank wordt Russisch, Spaans, Engels, Deens en Nederlands gesproken. Dekker beheerst twee van de vijf talen. Misschien was hij ook geen traditionele wegkapitein, maar gewoon een prettig en verstandig mens.

Meer over