De Volkskrant-visboot op papier

Hij bestaat nog niet, hij is alleen nog maar getekend. De zeegaande visboot voor particulieren is ontworpen door Thijl Ankersmit van Ankersmit Marine, ontwerpbureau voor aluminium schepen in Leiden....

Toen kwam de krant waarin we klaagden over boten. Dit schreven we vorig jaar zomer: 'De zee is nog steeds van iedereen en niemand doet je wat als je een vis gaat vangen buiten. Geen vergunning nodig, geen vaarbewijs. Het mag zelfs met een net achter je boot aan. Zoals de beroeps. En alles wat je vangt, mag je houden.

'Het enige wat ze op de wal niet willen, is dat je de vissen te koop aanbiedt. En dat je ondermaatse aan land zet, die moet je meteen op zee opeten. En dat is een deel van het genoegen. De voordelen van vissen op zee zijn ongekend groot. Een boot is opeens geen treurig onderzettertje meer voor je glas whisky, maar een ding om eten te gaan vangen. Je hebt opeens iets te doen. Maar zo'n boot kan je niet kopen.

'Het is verbazend dat in Nederland geen boten te koop zijn voor mensen die iets anders willen dan erop zitten wachten tot de vakantie weer voorbij is. In alle landen aan alle kusten worden de mooiste, knapste bootjes bedacht waarmee een enkeling veilig ver de zee op kan om een paar vissen te vangen. In Nederland worden ze niet gebouwd.'

Thijl Ankersmit een halfjaar later: 'Uw artikel bracht mij ertoe een globaal ontwerp te maken voor een schip waarvan de halve lengte bovendeks en een kleiner gedeelte benedendeks gereserveerd is voor het vangen en verwerken van vis. Het vissen kan gebeuren met twee sleepnetjes aan weerszijden, met behulp van een dubbele boom op het voordek.'

Zo is de Volkskrant-visboot geboren. Goede vaareigenschappen, ook bij smerig weer, stonden bij de ontwerper voorop. Niet de luxe van de voetenveegbakken die 's zomers in de Nederlandse jachthavens zo lang mogelijk aan de kant blijven liggen omdat ze nat worden als ze gaan varen. Je ziet aan de tekening van onze boot meteen dat ie een golf kan hebben. Het is gewoon een vermomde sloep. Vroeger waren reddingboten gewoonlijk sloepen, zo'n vorm van schip vergaat niet. Maar wat denkt die Ankersmit wel niet dat Volkskrant-lezers verdienen?

'Dit model in visserman-uitvoering is wel iets voor de erg ambitieuze en kapitaalkrachtige visser. Vaarklaar zal er ruw geschat toch wel zo'n 380 duizend gulden mee gemoeid zijn', schrijft hij. Voor een bootje van twaalf meter lang? 'Het is maar een woeste schatting', zegt Ankersmit in een toelichting, 'het hangt sterk af van de wensen van de klant. Als je meer kampeerachtig wil varen, kan het voor minder.' Meer Volkskrant-achtig.

Meer over