De Volkskrant tv-selectie voor 28 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Redactie
Wouter Bos vertelt in DWDD Summerschool over het geheim van een goede speech. Beeld anp
Wouter Bos vertelt in DWDD Summerschool over het geheim van een goede speech.Beeld anp

Keuringsdienst van Waarde
NPO 3, 20.25 uur

Een herhaling van de aflevering die de Keuringsdienst maakte over mensenhaar in boterhammen. Om brood mals te maken, zouden bakkers gebruik maken van een zogenaamde 'broodverbeteraar', gemaakt van haar uit China.

DWDD Summerschool
NPO 1, 20.30 uur

Voormalig PvdA-lijsttrekker Wouter Bos komt vertellen over het geheim van een goede politieke speech. Het werk van filosoof Aristoteles komt aan bod en natuurlijk wordt ook Martin Luther Kings I Have a Dream besproken.

null Beeld
Beeld

Louis Theroux
NPO 3, 21.00 uur

In Zuid-Afrika bezoekt Louis Theroux wildparken waar rijke Amerikanen grof geld betalen om op leeuwen, luipaarden en olifanten te schieten. De dieren worden speciaal voor de jacht gefokt en naar de klanten gebracht.

Brazil, a natural history
CANVAS, 21.00 uur

Een reis langs de 7.500 kilometer lange kustlijn van Brazilië. Met onderweg een stop op een van de kleine eilandjes, Ilha da Queimada Grande. Dit staat ook wel bekend als Slangeneiland: goed voor vijf giftige slangen per vierkante meter.

The Refugee Camp
BBC 2, 22.00 uur

De BBC doet verslag vanuit vluchtelingenkamp Zaatari in Jordanië, dat uitgroeide van een klein tentenkamp tot een stad van 80 duizend gevluchte Syriërs. Bijna de helft van de groep is jonger dan 18: wat zijn de kansen van deze generatie?

Anita Rani bezoekt het vluchtelingenkamp in Zaatari. Beeld BBC
Anita Rani bezoekt het vluchtelingenkamp in Zaatari.Beeld BBC

Mr. Dynamite
NPO 2, 22.40 uur

Een terugblik op het leven en de carrière van 'The Hardest Working Man in Show Business', James Brown. Na een jeugd vol verwaarlozing en armoede, groeide hij uit tot een van de invloedrijkste artiesten van de 20ste eeuw.

undefined

Ernest & Celestine (Stéphane Aubier, Vincent Patar en Benjamin Renner, 2012)
Ketnet, 14.00-15.30 uur

Genomineerd voor een animatie-Oscar, winnaar van de jury- en publieksprijs op het Nederlandse jeugdfilmfestival Cinekid en toch nog altijd een beetje onderbelicht. Tenminste, de magische Franse animatiefilm Ernest & Celestine staat qua aandacht en lof onterecht in de schaduw van hooggewaardeerde studio's als Pixar en Ghibli - en dan wordt de film ook nog weggestopt op kinderkanaal Ketnet.

De film is gebaseerd op de boeken van Gabrielle Vincent (in Nederland uitgebracht als Brammert & Tissie) en draait om de bijzondere vriendschap tussen de dappere muis Celestine en beer Ernest. In eerste instantie wil de hongerige en arme Ernest Celestine opeten, maar het muisje brengt hem vlot op andere gedachten en de beer neemt haar mee naar huis.

De schitterende tekenstijl doet denken aan tijdloze prentenboeken, maar schijn bedriegt: hoewel de plaatjes er lieflijk uitzien, is het verhaal dat niet altijd. De makers zijn ook niet op de knieën gegaan voor hun publiek, waardoor bepaalde grappen en verwijzingen misschien net iets te moeilijk zijn. Twee van de drie regisseurs, Stéphane Aubier en Vincent Patar, regisseerden in 2009 samen de geestige en chaotische stop-motionfilm Paniek in het dorp. Techniek en stijl van Ernest & Celestine zijn compleet anders, maar iets van hun anarchisme is wel herkenbaar. Overal in de stadsgezichten en landschappen schuilen grapjes, en de manier waarop de muizen- en berenpolitie de jacht op Ernest opent, is pure slapstick. Ook het uiterlijk van de streng geordende muizenwereld, die zich onder die van de beren bevindt, lijkt het resultaat van een uit de hand gelopen brainstormsessie.

Premonition (Mennan Yapo, 2007)
SBS 9, 20.30-22.30 uur

Thriller met uiterst curieuze premisse: een vrouw, gespeeld door Sandra Bullock, die de vorige dag te horen heeft gekregen dat haar man bij een verkeersongeluk om het leven is gekomen, ziet hem 's ochtends levend en wel bij het koffiezetapparaat staan. De dag erop is hij weer dood. Ze schakelt de psychiater in en dat maakt de zaak er niet prettiger op. En voor de kijker niet eenvoudiger. Kijken we naar een horrorfilm, een psychologische thriller of een familiedrama? Is de vrouw een mentaal wrak, of wordt ze ten onrechte door haar psychiater platgespoten? Die onduidelijkheid zorgt geruime tijd voor een verfrissend bevreemdende kijkervaring, maar algauw stort het handjevol malle verzinsels als een kaartenhuis ineen.

The Blues Brothers (John Landis, 1980)
Veronica, 20.35-23.15 uur

De in Chicago geboren filmmaker John Landis werkt nog steeds af en toe, maar hij was vooral eind jaren zeventig en begin jaren tachtig verantwoordelijk voor een paar mijlpalen in de geschiedenis van de film (Kentucky Fried Movie, Trading Places, Into The Night) én videoclip (Michael Jacksons Thriller). Voor zijn films gold dat de echte waardering pas jaren later kwam. Met uitzondering van zijn grootste hit: het filmfeestje The Blues Brothers. Vanaf de allereerste scène, waarin de ene blues brother (Dan Aykroyd) de andere (John Belushi) uit de gevangenis haalt en er direct gezeik ontstaat over de kwaliteit van de gestolen politieauto waarin ze rijden, dendert de film ruim twee uur voort. Dit met absurde scènes, waarin de broers hun band bij elkaar proberen te krijgen voor een benefietconcert voor het weeshuis in Chicago waarin ze zijn opgegroeid. Met onzinnige achtervolgingen, die alleen lijken te zijn gemaakt omdat het zo ontzettend leuk is om te doen. En vooral met aanstekelijk swingende muzikale intermezzi.

Meer over