De publieke omroep is op sterven na dood

JAN BOUWENS

De publieke omroep is op sterven na dood. De commerciëlen hebben het verkiezingsdebat is overgenomen.

Terwijl RTL het debat tussen politici op niet te verbeteren wijze vormgaf, zonden de publieke omroepen verstrooiing uit. Je kon van Nederland 1 tot en met 3 kijken naar: Het mooiste meisje van de klas; Sterren op het doek of Je zal het maar zijn. Programma's die zijn zoals ze klinken, niet verheffend. De 800 miljoen euro die we besteden aan de omroepen kan beter worden besteed.

Wat is de bijdrage van een gesubsidieerd bestel als dit niet eens meer de basisuitzendingen verzorgt? Ik heb er geen enkele behoefte aan belasting te betalen voor TROS-programma's als Te land, ter zee en in de lucht. Paul de Leeuw kan zijn tonnen evengoed innen bij de commerciële omroep of in Vlaanderen; dan kunnen we ons de oeverloze beloningsdiscussie ook besparen. Ik wil ook voor de pornoprogramma's van BNN niet betalen. De Wereld Draait Door - dat schaamteloos commerciële producten plugt - past uitstekend op een commerciële zender.

Het is tijd voor een andere koers. Als bepaalde programma's niet door de commerciële omroepen worden gemaakt terwijl ze wel een maatschappelijk doel dienen, dan moet dat het leidende criterium zijn om overheidsgeld aan deze programma's te besteden. Als we dat criterium gebruiken, kunnen we toe met veel minder zenders en omroepen.

Een gevaar van dit systeem is dat het publieke bestel inslaapt. Maar we hoeven ook op minder programma's te letten en we kunnen het probleem van inslapen verkleinen door de productiekosten te vergelijken met de commerciëlen.

Ook kunnen we kijk- en luistercijfers hanteren als prikkel voor de publieke omroep om doelgroepen te bedienen. Om die groepen blijvend te interesseren, moeten omroepen zich vernieuwen, zoals met internettoepassingen.

JAN BOUWENS is hoogleraar Accounting Tilburg University

undefined

Meer over