De Parade

Gebabbel van Ellen ten Damme, maar ook serieuze muziek in de tenten van De Parade.

Thuis bij Ellen door Ellen ten Damme, 't Begin van het einde door Theo Nijland & Superband en Sammi & The Highwaymen door Ricky Koole en Leo Blokhuis. In Westbroekpark Den Haag, 12 juli.

Ellen ten Damme heeft een ekster. Hij heet Arie. Kijk maar eens op haar Twitteraccount, daar plaatst de zangeres dagelijks foto's van haar huisvogel. Ook speelt Arie een sleutelrol in Thuis bij Ellen, Ten Dammes intieme Parade-voorstelling, waarin zij het publiek ontvangt in een knalgele huiskamer. Voor deze voorstelling lijkt Ten Damme vrijwel niets te hebben voorbereid: ze babbelt wat met het publiek, laat een kaasplankje rondgaan en zingt een aantal liedjes (of flarden daarvan). Hoewel de liedjes van haar laatste cd Het regende zon op zich mooi zijn, komen ze niet goed tot hun recht in deze huiskamersetting, waarin op een rondfladderende ekster na (die vanuit de nok van de tent zelfs een keer op een toeschouwer poept) te weinig te beleven is om het spannend te houden.

In twee andere tenten op het Parade-terrein wordt serieuzer gemusiceerd. In de Reizende Schouwburg is kleinkunstzanger Theo Nijland te bewonderen als frontman van zijn 'Superband', inclusief strijkers en drie achtergrondzangeressen. Het is leuk om Nijland, die normaliter in zijn eentje achter de piano zit, nu eens met zo'n grote band te zien optreden, zeker ook omdat veel liedjes van zijn nieuwe cd 't Begin van het einde zich daar goed voor lenen. Veel uptempo, funky nummers, die zijn voorzien van verrassende melodieën, weelderige arrangementen en snedige teksten, zoals in het meesterlijke lied M'n hoekje, over een geliefde die overal mag komen, behalve in 'm'n hoekje'. 'Want m'n hoekje is van mij / en daar wil ik niemand bij!'.

Ook bij Sammi & the Highwaymen van Ricky Koole en Leo Blokhuis valt muzikaal veel te halen. 'Popprofessor' Blokhuis raast in hoog tempo door de geschiedenis van de countrymuziek en spitst zich toe op de 'outlaws' van het genre, de zangers die zich in de jaren zeventig afzetten tegen de steeds gelikter en commerciëler wordende countrymuziek van Nashville. Blokhuis verhaalt over Johnny Cash, Kris Kristofferson, Waylon Jennings en Willie Nelson (samen 'the Highwaymen'), maar het gaat hem vooral om Sammi Smith. Voor deze 'totaal obscuur gebleven' zangeres richten Blokhuis en Koole een klein monument op. En passant maken ze een feministisch statement.

De rolverdeling tussen het echtpaar Koole en Blokhuis blijkt opnieuw goed te werken: Blokhuis geeft op bevlogen wijze muziekcollege en Koole, gezegend met een fraaie countrysnik in haar stem, zingt de bijbehorende liedjes, zoals Help Me Make it Through the Night, Sammi Smiths enige hit.

Zie ook: deparade.nl

In elke Paradestad zijn bijzondere gasten die persoonlijke tips geven; elke donderdag een eigen columnist met zijn/haar visie op de week. Blijf op de hoogte en volg het evenement op twitter.com/vk_events of ga naar vk.nl/parade

undefined

Meer over