POSTUUM

De onderwijzer die met succes het Stedelijk Museum privatiseerde

Van PinkPop tot NPO, van Stedelijk tot VPRO: bij welk cultuurbestuur was Van Beers níet betrokken?

Stefan Kuipers
Hans van Beers. Beeld Herman Wouters
Hans van Beers.Beeld Herman Wouters

Charmant, humoristisch en doortastend - dat zijn de woorden waarmee Hans van Beers ('41) vaak werd getypeerd. Een slimme netwerker - die omschrijving dook ook regelmatig op. De Brabantse Van Beers, die onder meer functies bekleedde als directeur van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en de VPRO, overleed woensdag op 74-jarige leeftijd.

Van Beers was een van de actiefste bestuurders van zijn generatie. Opgeleid aan de kweekschool en begonnen als leraar en leider van een cultureel jongerencentrum, betrok hij tal van posities binnen het kunst- en medialandschap. Hij was betrokken bij de oprichting van Pinkpop en werd in de jaren zeventig wethouder van cultuur voor de PvdA in Den Bosch. Later zat hij in de raad van bestuur van de Publieke Omroep. Bij het Stedelijk Museum leidde hij een gecompliceerde privatisering.

Liefde voor cultuur zat er bij Van Beers altijd al in. Als tiener, vertelde hij ooit in een interview met NRC Handelsblad, was hij een enthousiast slagwerker, maar hij beschikte niet over het talent voor een bestaan als muzikant. Het was de beleidsmatige kant van cultuur die zijn leven zou bepalen.

Zachte heelmeester

Zijn stijl was mild. Humor en betrokkenheid - dat waren zijn wapens. 'Van Beers is een zachte heelmeester', typeerde een collega, 'de Bossche wethouder die dingen aan elkaar lijmt.'

Van Beers zelf beschouwde zulke karakteriseringen als een compliment: 'Continuïteit is ook een kracht', zei hij. 'Ik wil dingen door laten gaan, en dan wel de goede kant op.'

Vooral bij het het Stedelijk Museum, waar Van Beers tussen 2003 en 2005 interim-directeur was, pakte die tactiek goed uit. Mismanagement, een oud-directeur die van incompetie werd beticht en een verbouwing die maar niet van de grond wilde komen: zo waren de zaken zoals Van Beers ze in 2003 aantrof. Onder hem vond het museum de weg omhoog terug. De interim-directeur haalde de banden aan met cultuur wethouder Hannah Belliot, boorde nieuwe gelden aan bij het bedrijfsleven, wekte de interesse van verse sponsoren en voltooide de privatisering.

Het was niet de eerste keer dat Van Beers veel geld wist los te krijgen voor een grootschalig bouwproject. Als wethouder voor de PvdA in Den Bosch wist hij met veel tamtam zoveel gemeentelijk geld voor het te bouwen Noord-Brabants Museum los te krijgen dat de provincie zich genoodzaakt zag óók met een aanzienlijke som over de brug te komen. 'Een staaltje cultureel koopmanschap,' aldus Van Beers.

Meer over