De ondergang van de mens (deel 3 en slot)

In de sciencefictionfilms die uit Hollywood komen, staat steevast het lot van de mensheid op het spel en is er altijd één man (zelden een vrouw) die het ras van de ondergang redt. In dat opzicht past Mass Effect 3 (voor PlayStation 3, Xbox 360 en pc) perfect in die formule. In dit computerspel neemt commandant Shepard (naar keuze man of vrouw) het in zijn uppie op tegen gemechaniseerde insecten die het op homo sapiens' hachje hebben gemunt.

In andere opzichten ontstijgt dit slotstuk van de Mass Effect-trilogie het lopendebandwerk uit de droomfabriek. Deel 3 biedt verschillende scenario's met elk een andere afloop. Wie de eerste twee delen heeft gespeeld, ziet honderden eerdere beslissingen gevolgen hebben voor het plot. Personages ondergaan intrigerende karakterontwikkelingen.

Mass Effect 3 omvat eigenlijk drie spellen: eentje voor de gamer die zijn vinger het liefst om de trekker heeft, eentje voor de speler met een passie voor het rollenspel en een derde voor de liefhebber van interactieve avonturen. Het getuigt van lef dat bedenker BioWare afsluit met deze indrukwekkende krachttoer. Er komen geen delen 4, 5 of 6. Daar had George 'Star Wars' Lucas een voorbeeld aan mogen nemen.

In een heel ander universum speelt zich Mario Party 9 (voor Wii) af. De suikerzoete habitat van 's werelds beroemdste loodgieter dient hier als achtergrond voor een nieuwe bundel behendigheidsspelletjes, die over een virtueel spelbord zijn verdeeld. Net als iedere andere fuif werkt dit feestje het best met meerdere spelers (vier maximaal).

Nieuw in deze negende editie is de introductie van een eindspel in de vorm van een boss battle. Bij dit 'baastreffen' moeten de spelers gezamenlijk een grote vijand weten te verslaan, waarbij de meeste punten gaan naar de deelnemer die de beslissende klap uitdeelt. Het is een prima innovatie voor een formule die sleet begon te vertonen.

Tim Schafer heeft altijd een broertje dood gehad aan formules. Deze Amerikaan stond aan de wieg van een reeks originele games, waaronder het geroemde Grim Fandango, het veelgeprezen Psychonauts en alom bewonderde Brütal Legend. Het is niet verwonderlijk dat Schafer onlangs meer dan een miljoen dollar wist op te halen bij fans voor een game die hij nog moet maken.

Op Happy Action Theater (voor Xbox 360, te downloaden bij Xbox Live) heeft Schafer ook onmiskenbaar zijn stempel gedrukt. De bediening van de achttien mini-games geschiedt via de Kinect, Microsofts gebarensensor die bewegingen van armen, benen en hoofd oppikt terwijl de speler en de kamer op het tv-scherm wordt geprojecteerd. Spelaanwijzingen ontbreken, maar Happy Action Theater maakt meestal vrij snel duidelijk wat er wordt verwacht.

Loopt er lava over de vloer? Smijt de brandende massa met vegende bewegingen in het rond. Laat duizend bloemen bloeien in de woonkamer door zaden rond te strooien. Schiet projectielen af als een ruimteschip in een levende Space Invaders. Stamp door een bak met olijk kijkende ballen.

Tot zes spelers kunnen zich voor de Kinect verdringen. Er is een puntentelling noch ranglijst. Happy Action Theater is puur vermaak, zonder competitiedwang. Commandant Shepard zou het vermoedelijk afdoen als escapisme in het zicht van de apocalyps. Als dansen op de vulkaan. Wel een heel vrolijke vulkaan.

Met 'Mass Effect 3' sluit de Amerikaanse ontwikkelaar BioWare een bekroonde sf-gamesreeks af met een indrukwekkende krachttoer. En de nieuwste 'Mario' (Party 9) is voorzien van een fijne innovatie in de vorm van een spannend eindspel, terwijl 'Happy Action Theater' vermaak is zonder competitiedwang.

undefined

Meer over