De Nina Simone-trend

De muziek en de tv-commercial: het is de bedoeling dat ze elkaar versterken, maar soms ontstijgt het liedje de reclame....

Nummer: Don't Let Me Be Misunderstood

Artiest: Nina Simone

Reclame: Dior - J'adore

Cd: Broadway Blues Ballads

Het is bijna kerst, dus stikt het weer van de parfumreclames optelevisie. In de meeste figureren topmodellen die amechtig kronkelen enfluisteren. De grootste kronkelaar is actrice Charlize Theron in de reclamevoor het luchtje J'adore van Dior. Ze ligt onder een golvend gouden lakenvan zijde. Er zijn enorme loeiende ventilatoren aan te pas gekomen om destof zo sexy te laten flubberen, maar dat terzijde.

De van oorsprong Zuid-Afrikaanse Theron is een opmerkelijke actrice diespeelt in zowel blockbusters (The Devil's Advocate, The Italian Job) alsin zwaardere, geëngageerde films (Monster, The North Country). Voor haarrol van verlopen seriemoordende prostituee in Monster ontving ze een Oscar.Ze vertoont overeenkomsten met de zangeres van de muziek bij de spot: NinaSimone. Ook zij was een vrouw met sterke principes die toch even makkelijkcommerciële als zwaarbeladen nummers zong.

Het nummer bij J'adore is Don't Let Me Be Misunderstood van Simone'splaat Broadway Blues Ballads uit 1964. Het is verreweg het beste nummer vande verder wat slappe lp. Het beweegt zich traag en schokkerig voort enheeft een speciale klank. Het begint al met het korte, sprookjesachtigklingelende intro op wat waarschijnlijk een klokkenspel is - metalenstaafjes, bespeeld via een pianoklavier. Over een bedje van violen klinkenhoekige drums en rasperige percussie. Bijzonder is de slap tongue-techniekop basklarinet, een klakkend geluid dat te horen is vlak na de woorden gooden understood.

Met haar karakteristiek treurige, licht rasperige stem zingt Simone:'Baby, you understand me now/ If sometimes you see that I'm mad/ Don't youknow no one alive can always be an angel/ When everything goes wrong yousee some bad/ But I'm just a soul whose intentions are good/ Oh Lord,please don't let me be misunderstood.' Een tekst die op het lijf geschrevenlijkt van de bijzonder wispelturige zangeres die tevens een actiefvoorvechtster was van mensenrechten.

De versie van Nina Simone is het origineel. Een jaar later hadden TheAnimals de grootste hit met hetzelfde nummer. In 1977 had de nep-Spaanseact (want van een Frans producersduo) Santa Esmeralda succes met eenmarathonversie van meer dan tien minuten, ook te horen in QuentinTarantino's film Kill Bill 1.

De twee jaar geleden overleden Nina Simone heeft een trend gezet metreclamehits. In 1987 kwam dankzij de spot voor Chanel No. 5 My Baby JustCares For Me in de toptien. Haar Ain't Got No - I Got Life werd een hitdoor de reclame van AMEV.

Koen Schouten

Meer over