De nieuwe Micra is allesbehalve duf

De tijd dat de Nissan Micra zo non-descript was dat je er een bankoverval mee kon plegen is voorbij. Best een stoer model eigenlijk, voor een boodschappenbakkie.

De nieuwe Nissan Micra Beeld
De nieuwe Nissan MicraBeeld

De Micra van Nissan heeft een duf imago: een auto waar de term boodschappenwagen voor lijkt te zijn uitgevonden. En dat is niet verwonderlijk. Het is altijd - hij is sinds 1983 aan zijn vijfde generatie toe - een relatief kleine auto geweest, met een niets-aan-de-handuiterlijk. Een auto met minimaal twee fatsoenlijke zitplaatsen voorin, een krappe achterbank en vier wielen, die elk zo ver mogelijk op de hoekpunten zijn bedacht, om van binnen een optimale ruimte te realiseren en de wendbaarheid in de stad te bevorderen. Eentje waarin je de boodschappen laat ploffen of de kleinkinderen een wijkje verderop aflevert. Een geschikte auto dus voor de wat oudere medemens.

De Micra zit in het segment waar de winstmarges even klein zijn als het formaat van de auto en de ambities van de vormgevers. En toch is de nieuwe Micra geen beklagenswaardige auto. Integendeel: tot onze verrassing is het een fijn sturende auto met een fris uiterlijk.

Eerdere modellen vielen niet op door hun vormgeving. Nou vooruit, de derde generatie had met haar bolle koplampen nog een beetje smoel. Maar voor de meeste Micra's gold: als je even niet scherp was, dacht je een Twingo, een Aygo, een Sirion of een 107 te hebben gezien - een ideale auto eigenlijk om een bankoverval mee te plegen, maar dit terzijde.

null Beeld de Volkskrant
Beeld de Volkskrant

Dat anonieme Japanse auto-uiterlijk is nu dus verleden tijd, want er gebeurt stijlsgewijs nogal wat rond de auto. Zo trekt er een fraaie metalen golf langs de zijflank: van de koplampen, via de A-stijl, onder de zijspiegel door naar achteren om precies het bovenste puntje van het achterlicht te raken. Ook de verhoudingen zijn er alleen maar fraaier op geworden. De vorige modellen waren smal, kort en hoog, dit is breed. Best stoer breed eigenlijk. Hoewel de Micra geen Audi-achtige ik-druk-je-van-de-wegmentaliteit uitstraalt, is het ook niet langer het modelletje waarin u verwacht dat de reiki-therapeut komt voorrijden.

Dat treft, want de concurrentie staat haar mannetje op ontwerpgebied. Deze Nissan moet het opnemen tegen de Volkswagen Polo, de Ford Fiesta en de Opel Corsa. Daarom is het prettig dat ook het interieur meedoet. Helaas is de middenconsole nog steeds van ouderwets Nissanplastic, maar op andere plekken zijn prettig aanvoelende materialen verwerkt. Op verzoek zijn er duizenden combinaties van soorten en kleuren bekleding en lak verkrijgbaar; wij vielen voor het echte, oranje leer op het dashboard.

Nissan Micra IG-T90 Tekna

Prijs €22.140 (vanaf €15.190)
Motor 3-cilinder benzine (90 pk)
Verbruik 4,4 l/100 km (volgens opgave); 6,4 l/100 km (gedurende test)
Energielabel B

Het leenmodel had voor 7.000 euro extra het hele magazijn aan elektronische hulpmiddelen aan boord, zoals de wittestrepenassistent, cruisecontrol, snelheidsbewaking, verkeersbordenlezer en afstandbewaker. Uiteraard was er ook een boordcomputer met navigatie (met cd-speler, echt!) en een 7-inch-scherm met Apple Car Play.

Een voorziening waar we een beetje om moesten gniffelen zijn de twee Bose-luidsprekers in de hoofdsteun van de bestuurder die een audio-ervaring met concertzaalallure moet bieden. In de rijdende praktijk kwam daar dus geen fluit van terecht wegens aanhoudend wind- en bandengeraas. Ook wel apart trouwens, dat hoor je weinig meer.

Achterin schuivend komen we toch nog een serieuze bedenking tegen: de zitruimtetoedeling is beslist afgekeken van Easyjet en Ryanair. Met een bescheiden 1 meter 78 past Blik precies onder het licht aflopende dak, maar wee je gebeente als de bestuurder het in zijn bol haalt een hobbelige weg te kiezen. Ook voor knieën is beslist geen ruimte van betekenis gecreëerd.

Kortom, wij denken - in de folder gewaarschuwd door de afgebeelde hipster-met-baardje (als we millennials zien betekent dat: bedoeld voor senioren) - dat de Micra nog steeds een verantwoorde en stijlvolle keus is voor de oudere mens. Of, in het taalgebruik van de foldermaker: de auto 'blijft een trouwe metgezel voor een gedurfde rit door het leven'. Dan weten we genoeg: zelfs de Beatles hebben hun geheime boodschappen beter verstopt in hun oeuvre.

Klein en zuinig?

Toegegeven, het zijn vooral autoliefhebbers (en -journalisten) die erover klagen, maar de driecilindermotor in deze Micra onderdrukt elke gedachte aan haast. Wegspuiten is er niet bij en zo'n bromfietsmotortje klinkt raar. Zuinig dan? Hm. Wij reden vier dagen woon-werk tussen twee steden en noteerden 7.0 l/100 km en dat beslist zonder Max Verstappen te imiteren. Na de snelwegrit naar een uithoek van het land was dat gedaald naar 6,4 l/100 km. Altijd nog fors hoger dan de beloofde 4,6 l/100 (op 17-inch-velgen, anders: 4,4).

Meer over