De lol gaat voor de baat uit

'1998 was geen slecht jaar voor Noord-Korea. Dankzij internationale voedselhulp zijn in het land niet meer dan tweehonderdduizend mensen van de honger gestorven.'..

De toon is gezet: welkom op InfoExchanges, een nieuwe Internet-site met financiële informatie (www.iex.nl). Woensdag werd de site gepresenteerd aan de media in het Amsterdamse café Dante. Motto: Time is on our site.

Auteur van bovenstaande regels is de Pool Michel Korzec, dertig jaar lang geruchtmakend publicist en wetenschapper in Nederland en tegenwoordig docent aan de universiteit van Warschau.

Korzec moet de bezoekers van de site op de hoogte houden van 'toekomstige verschuivingen in het mondiale krachtenveld'. De twee andere vaste medewerkers zijn financiële professionals: Peter Fonkert, 'een rustgevende belegger', en Michael Kraland, een Nederlander die in Parijs woont en werkt als zelfstandig effectenhandelaar en vermogensbeheerder.

'Wij willen vooral leuker zijn dan andere financiële sites', zegt Kraland. 'Wat wij proberen over te brengen is ons eigen enthousiasme en iets van de absurditeit van de beurs.'

Hier te lande is Kraland bekend door zijn onorthodoxe column in het maandblad Quote, waarvoor hij ook een beleggingsportefeuille bijhoudt. Zijn rendementsscore sinds 1996: een plus van 275,25 procent, bijna twee keer zoveel als de groei van de AEX-index in die periode.

Ook InfoExchanges heeft zijn eigen portefeuille. Die ging van start op 1 januari 1999 met een inleg van 538 duizend euro, precies duizend keer zoveel als de AEX van die dag. Sindsdien daalde de AEX met 2,92 procent, de IEX steeg met 4,03 procent. 'Door die eerste inleg kunnen beleggers het verloop van onze portefeuille goed vergelijken met de AEX', aldus Floris Rost van Tonningen, een van de twee oprichters van de site.

Hij is geen gelikte bankier met miljoenen aan durfkapitaal achter zich, maar een 21-jarige student industrieel ontwerpen in Delft. 'Voor mijn studie speur ik al jaren het Internet af. Daar ontdekte ik allerlei prachtige Amerikaanse websites met financiële informatie.' Samen met jeugdvriend Raymond Spanjar, ook 21 en student economie in Amsterdam, besloot hij iets soortgelijks op te zetten.

Op een technologie-congres in Frankrijk liepen zij Kraland tegen het lijf. Die was meteen enthousiast: 'Voor mijn klanten zit ik de hele dag achter beeldschermen. Ik wilde allang iets moois doen met het Internet.'

Met veertig mille geleend geld van hun vaders, beiden eveneens ondernemer, zetten Spanjar en Rost in een jaar hun site op. Drie weken lang draaiden ze proef, zonder enige publiciteit. Toch noteerden ze in die periode 25 duizend page views (bezoekjes aan hun site). Geïnteresseerden hoeven zich alleen te registreren. Kraland: 'Het gebruik kost net zoveel als de lucht in dit café.'

Alleen de adverteerders moeten betalen: drie cent per bezoek aan hun advertentie. De jonge oprichters hopen op voldoende inkomsten om InfoExchanges voor de gebruikers gratis te houden.

InfoExchanges is onafhankelijk. Geen enkele financiële instelling heeft belangen bij het piepjonge bedrijfje, anders dan als adverteerder. Daarmee zijn de gevaren de wereld nog niet uit. Zo heeft InfoExchanges babbelboxen over beursfondsen: 'Ik zag dat je bij Landis hebt gewerkt. Hoe zit het daar met het verschaffen van personeelsopties?'

In de VS floreert het misbruik van zulke discussie-platforms, vertelt Kraland: ' Financiële PR-bureaus die proberen koersen te manipuleren: Bill Gates is overleden, meteen Microsoft verkopen. Dat soort dingen. Er is nauwelijks iets tegen te doen.'

Naast columns, portefeuille en babbelboxen bevat InfoExchanges cijfers over het winstpotentieel van beursfondsen en knipsels uit de media: 'Kraland over Philips in Business Week: ''Every butcher they hire turns into a masseuse''.'

Spanjar en Rost van Tonningen denken dat InfoExchanges op termijn tienduizend bezoekers per dag moet kunnen trekken. Gevraagd naar het business plan voor de site antwoordde Kraland namens hen: 'Dat heb ik tot op heden nog niet gezien.' Toch is dat er wel geweest, corrigeerde een van de vaders. 'Hun eerste business plan had één doelstelling: een Porsche.'

Meer over