De hernieuwde one-size-fits-all Fiat Tipo: gewoon een wereldbak

Fiat komt met een vernieuwde versie van de Tipo, een auto die iedereen overal ter wereld moet kunnen rijden. Daar lijken de Italianen aardig in geslaagd.

Fiat Tipo. Beeld
Fiat Tipo.Beeld

Als autobouwers beweren een 'wereldauto' af te leveren, betekent het niet dat de pr- afdeling alle andere superlatieven heeft op gebruikt. Een wereldauto is in dit verband een voertuig dat geschikt moet zijn voor showrooms in de hele wereld. Meestal komen die auto's uit een land met economische uitdagingen. Turkije dus, of Brazilië. Polen.

Het basismodel van zo'n wereldauto moet geschikt zijn voor alle wereldburgers, maar aanpassingen blijven noodzakelijk. Want vergis je niet: elk land heeft zo zijn eigen definitie van een toffe auto. In Zuid-Europa is het bij voorkeur een sedanuitvoering, met kofferbak dus, meer naar het noorden toe moet-ie juist een vijfde deur hebben, 2.000 kilometer ten oosten van Amsterdam stelt de vering weer andere eisen dan op het zijdezachte asfalt in deze streken. En in veel landen moet-ie vooral weinig gecompliceerd zijn en liefst goedkoop. Om nog maar te zwijgen van de wettelijke eisen waaraan hij moet voldoen.

De Fiat Tipo is zo'n wereldauto, gebouwd door Tofas in het Turkse Bursa, waar ook modellen voor Citroën, Peugeot en Opel vandaan komen. De Tipo is een C-segmentauto - de kleine middenklasse - en de maker zet hem in de markt als een nuchter one-size-fits-all-model. En dat klopt. Noem hem trouwens geen budgetauto, want... nou ja, kijk maar naar de prijs.

Wat vormgeving betreft mag de auto er best zijn. Hij kijkt scherp uit zijn koplampen, de gekromde achterlichten sluiten de lijnen van de carrosserie mooi af. Hij mag zelfs dynamisch worden genoemd: na de voorstoelen duikt het dak licht omlaag - hooguit jammer voor passagiers van 2 meter plus, want die komen hierdoor klem te zitten. De beenruimte is er wel, maar als je je hoofd onder het dak moet vouwen en dus onderuit zakt, ga je je knieën toch voelen. Voor normalematers is er niets aan de hand.

Gereden: Fiat Tipo hatchback 1.4 T-Jet (120pk)

Vanafprijs: Business Lusso-uitvoering euro 24.795 (met extra's euro 26.010)

Vanafprijs: Fiat Tipo Hatchback euro 19.185

Gemiddeld gebruik: 6 liter/100 km

Max. snelheid: 200 km/u

Ook de vormgeving binnenin is weliswaar sober, nuchter zo u wilt, maar niet lelijk. Eerder gewoontjes. Waar de bestuurders van de sedanversie nogal klaagden over het goedkope plastic van deuren, dashboard en middenconsole, is daar bij rde hatchback en de stationwagen niets van te bespeuren: hier heeft de fabriek afgezien van de one-size-fits-all-aanpak en de auto uitgerust zoals een auto in Noordwest-Europa eruit moet zien.

Van drie uitvoeringen is de hatchback met 440 liter bagageruimte de krapste, gevolgd door de sedan met 520 liter. De Tipo stationwagon biedt plek aan 550 liter bagage. Wie er dus royaal mee op vakantie wil, wordt voor maar 1.000 euro extra van harte uitgenodigd de stationwagon aan te schaffen.

Tekst gaat verder na de illustratie.

null Beeld Volkskrant Infographics
Beeld Volkskrant Infographics

De auto stuurt zoals menige Fiat: scherp genoeg maar met een Zuid-Europese flair. De verweneditie (Business Lusso) die wij meekregen, is behoorlijk uitgerust: een aanraakscherm voor vermaak, telefoon en navigatie, een fatsoenlijke set luidsprekers en verdomd: toen een voorligger plots afremde en wij ietwat zaten te suffen, klonk het bekende snerpende gepiep. Opletten! Ook in die elektronica is voorzien.

De 1.4/120pk-motor waarmee wij op pad werden gestuurd, trekt de kar prima, al zou het geluid minder kunnen. Het verbruik is overigens niet van onbesproken gedrag. Het gemiddelde gebruik is met 1: 16,7 (6 liter/100 km) zelfs een beetje ouderwets te noemen. Ford bijvoorbeeld slaagt er voor zijn wereldauto in motoren te bouwen die onder de 5 liter/100 km blijven. Dat levert het merk een A-milieulabel op. De Fiat moet het doen met een D-label. Het maakt de auto net iets duurder dan noodzakelijk. Dat doet een beetje afbreuk aan deze wereldauto.

De eerste generatie

Tipo? Het model Tipo werd eerder tussen 1988-1995 gebouwd. In 1989 werd-ie Auto van het Jaar. Hij was de opvolger van de Ritmo, werd opgevolgd door de Bravo en later de Stilo. In Turkije heet-ie trouwens Egea, en in Mexico en het Midden-Oosten Dodge Neon. Over wereldauto gesproken.


Bij Audi horen ze het liefst brullende motoren
Audi blijft lekker doen waar het goed in is: prachtige auto's met verbrandingsmotoren bouwen. Lees hier de Bliktest. (+)

Meer over