Column

De helden van de showroom: waar zijn ze gebleven?

Belevenissen van een youngtimerverkoper. Deze week: waar zijn de helden van de showroom gebleven?

null Beeld afp
Beeld afp

Mark goochelt met auto's. Waar een ander een jaar of drie, vier met een auto doet, daar rekent Mark in weken. Een maand in dezelfde auto rijden is al aan de lange kant.

De zon schijnt: Mark koopt een cabriolet. Nog tijdens de derde regenbui in twee weken tijd ontvang ik reeds de eerste appjes. 'Wat een gave jeep. Kan de cabrio er op worden ingeruild?'

Aangezien ik de begrippen 'kan niet' en 'wil niet' op aandringen van mijn moeder reeds lang geleden uit mijn woordenboek scheurde, kom ik er met Mark altijd weer uit. Beetje passen, beetje meten, een rekensommetje en klaar. Mark rijdt weer.

Vreemd genoeg is Mark ook de klant waarbij het 'altijd fout lijkt te gaan'. Een Volkswagen die een dag na aflevering niet meer start, een klassieke Alfa Romeo die vlak-voor-deadline langs de bumper van een Toyota schuurt: het lijkt wel of de duivel ermee speelt. Mark, joviaal en niet voor een gat te vangen, blijft er doorgaans stoïcijns onder. Wat stuk is kan weer gerepareerd worden, immers. En dat doen we dan ook.

Er is zowaar een rode draad in Marks stoelendans te bespeuren. De meeste auto's hebben grote gemeenschappelijke delers: ofwel het dak kan ervanaf, ofwel de auto's in kwestie hebben meer dan zes cilinders. Het milieu, zo blijkt, is voor Mark geen zwaarwegend criterium. Koppel, een cabriodak en motorvermogen wel.

De helden van de showroom: waar zijn ze gebleven? De mannen met benzine in hun aderen, die alle acht- en twaalfcilinders zonder omhaal van je kochten. De hardwerkende ondernemer die zichzelf zo af en toe trakteerde op een gecompliceerde Audi RS6 of BMW M5.

In een wereld waarin iedereen lijkt te kiezen voor twee- of driecilinder instappers met een verbruik van 1 op 30 is een petrol head als Mark een welkome afwisseling. Mark is de laatste der diehards in het klantenbestand van de youngtimerspecialist. Dergelijke klanten dienen gekoesterd en gepamperd te worden. Dus bij het eerstvolgende appje van Mark zet ik de stoelen alvast klaar.

Dit is de laatste column van Marco Hof over zijn leven als youngtimerverkoper.

Reageren? blik@volkskrant.nl

Meer over