De hardnekkige automatische afschrijving

PETER VAN AMMELROOY

Consumenten, let op uw saeck! Of in elk geval op die automatische afschrijvingen op uw rekening. Want er zitten soms addertjes onder het gras van het betalingsgemak.

Neem het dossier van Adrie Boxmeer. Als hij eind 2011 gaat gescheiden, komt er niet alleen een eind aan een huwelijk. Het betekent ook het einde van een verbintenis met KPN, want de vertaler Duits verhuist naar een ander adres in Blaricum en zegt het contract voor zijn adsl-verbinding op het oude adres op.

KPN heeft kennelijk moeite met dat afscheid, want het telecombedrijf blijft facturen sturen voor de opgezegde dienst, zelfs als Boxmeer domicilie kiest in Dordrecht. Na wat heen-en-weergeschrijf denkt Boxmeer schoon schip te hebben gemaakt.

Dat blijft zo tot in februari, als Boxmeer op zijn bankrekening opeens een afschrijving ontwaart voor adsl. Niet voor een lijntje met internet in Dordrecht, maar voor de woning in Blaricum.

Na enkele telefoontjes belooft KPN de boel recht te zetten. Boxmeer laat zijn bank de automatisch afgeschreven bedragen voor adsl weer terugstorten. Dat leidt tot nieuwe aanmaningen en een maand later KPN dreigt de dienst af te sluiten.

Waar dan, vraagt Boxmeer zich af: in Blaricum of in Dordrecht? En wat heeft de stroom aan rekeningen voor de spookverbinding in Blaricum weer op gang gebracht? Het enige wat de vertaler kan bedenken, is dat hij eind 2013 is overgestapt van de Rabobank naar ASN.

Gescheiden van vrouw en adsl

Op=Op steekt zijn licht op bij KPN. Het belbedrijf heeft een onthutsende verrassing. Boxmeer blijkt twee jaar lang, ook na de scheiding van vrouw en adsl, nog voor de oude internetverbinding in Blaricum te betalen. Kennelijk is de opzegging nooit goed in het systeem doorgedrongen.

De vertaler heeft over het hoofd gezien dat de automatische afschrijvingen gewoon doorgingen. Pas toen hij de Blaricumse betalingen op zijn nieuwe rekening aantrof en die betalingen daarna stopzette, kwam de fout aan het licht.

KPN belooft opnieuw beterschap. Het ten onrechte afgeboekte geld krijgt Boxmeer teruggestort, met honderd euro extra om het leed te verzachten.

Ook overlast door betaalgemak? Mail naar op=op@volkskrant.nl

undefined

Meer over