De glans van BlackBerry's octrooien

De Canadese mobieltjesmaker BlackBerry verkeert in zwaar weer. Het concern lijkt rijp voor de verkoop - tenzij de jongste modellen een hit worden. Is de koers op tijd verlegd?

Voor 3.799 VAE-dollar (750 euro) kunnen consumenten in de Verenigde Arabische Emiraten sinds deze week een speciale uitvoering kopen van de BlackBerry Q10, het toestel dat de Canadese mobieltjesmaker begin dit jaar introduceerde. De zijkant van de Gold & White Edition is in goud uitgevoerd en de bijgeleverde headset heeft een gouden accentje, net als de leren beschermhoes.

Was alles maar goud wat er blinkt in de toekomst van BlackBerry.

Wat ooit de technologische trots van Canada was, is nu de risee van Waterloo (Ontario). BlackBerry maakte vorige week bekend dat er een comité is ingesteld dat 'alle strategische opties' gaat bekijken. Geen enkele oplossing wordt buiten beschouwing gelaten, ook een verkoop niet.

Een kandidaat-koper zal minder kwijt zijn dan 80 miljard dollar (60 miljard euro). Dat was de waarde die beleggers BlackBerry - toen nog Research in Motion geheten (RIM) - in 2008 toebedachten. Op zijn piek deed het aandeel BlackBerry 230 dollar. Nu doet het minder dan 11 dollar.

Achteraf gezien valt het moment waarop de teloorgang van BlackBerry begon precies aan te wijzen: 29 juni 2007. Dat was de dag waarop de verkoop van de iPhone begon. De Canadezen keken naar Apples smartphone en zagen dat die een fysiek toetsenbord ontbeerde. Daardoor zou de iPhone geen partij zijn voor de BlackBerry-toestellen, die toen meer dan de helft van de markt bestreken.

De toetsjes, in combinatie met handige software en een solide netwerk, stelden BlackBerry-gebruikers in staat e-mails te versturen terwijl ze op straat liepen of in hun auto zaten. Wat nu gemeengoed is op elk type, soort en merk mobieltje was toen nog uitzonderlijk en het was door de Canadezen geperfectioneerd.

RIM maakte niet als enige die vergissing. Topman Steve Ballmer van Microsoft hoonde de Appletelefoon lachend weg in een tv-interview: 'Het spreekt zakelijke gebruikers niet aan omdat het geen toetsenbord heeft.'

Gelukkiger

Ballmer zag net als RIM een grote groep kopers over het hoofd die dankzij de iPhone belangstelling kregen voor smartphones: consumenten. Consumenten die hun mobieltjes steeds vaker naar het werk namen, waar werkgevers zagen dat ze er gelukkiger én productiever van werden.

Microsoft probeert nu een positie op de markt voor mobiele telefoons te veroveren met Nokia. Ook de Finnen hadden een verkeerde inschatting gemaakt van de iPhone. Hun ingenieurs hadden Apples toestel afgeserveerd als concurrent omdat het - naast andere redenen - een schoktest niet doorstond, waarbij testers toestellen van anderhalve meter op een plak beton lieten vallen.

In één opzicht is de missie van de Amerikanen en de Finnen geslaagd: ze zijn sinds het laatste kwartaal de nummer drie op de smartphonemarkt - een positie die tot dan door BlackBerry werd bezet. De Windows Phone is goed voor 3,3 procent van alle verkochte smartphones, BlackBerry komt tot 2,7 procent.

Nog in februari 2011 hield medeoprichter van Research in Motion Jim Balsillie vol dat de wederopstanding van BlackBerry slechts een kwestie van tijd was. 'Wij geloven dat het beste nog moet komen.' Een jaar later was hij bestuurder af, net als zijn partner Mike Lazaridis, en had de in Duitsland geboren ingenieur Thorsten Heins als operationeel directeur de teugels in handen.

Besturingssysteem

Heins voltooide de koerswijziging die zijn voorgangers hadden ingezet. RIM werd omgedoopt in BlackBerry en begin dit jaar presenteerde het de Z10 en Q10, de twee toestellen die het merk nieuw leven zouden inblazen, tegelijk met een drastische herzien besturingssysteem.

Ondanks overwegend gunstige recensies willen de Z10 en Q10 maar geen warme broodjes worden.

Een van de conclusies die het 'strategische' comité zal trekken is dat een in het bedrijf geïnteresserde koper niet zijn portemonnee zal trekken vanwege de smartphones. Van meer waarde zijn de kaspositie waarover BlackBerry beschikt, de software die de Canadezen hebben ontwikkeld en de octrooien.

Het bedrijf heeft een reputatie opgebouwd met robuuste programma's om computernetwerken te beheren en met software om mobiele telefoons te managen - ook die van andere fabrikanten.

Mocht topman Heins bij een overname hij het veld moeten ruimen dan is hij spekkoper. Hij kan in dat geval een bedrag tot 55,6 miljoen dollar opstrijken, bijna 42 miljoen euro. Daarvoor kan hij heel wat Gold & White Edition-toestellen kopen - als de winkels in de Verenigde Arabische Emiraten ze tegen die tijd nog in het assortiment hebben.

undefined

Meer over