'De dvd bezit een zeker sexappeal'

Bezuinigen oké, maar dan niet op de digital video disc (dvd). Economische tegenspoed of niet, het schijfje, dat gemiddeld 19,79 euro kost, blijft verkopen....

Van onze verslaggeefster Kim van Keken

Liefst 7,3 miljoen stuks kocht de Nederlandse consument het afgelopen halfjaar. Een ruime verdubbeling ten opzichte van 2002, en dan zijn de muziek-dvd's nog niet meegeteld. Met de VHS-band gaat het slechter: het aantal verkochte exemplaren halveerde naar 3,2 miljoen.

Winkeliers dumpen de banden massaal in bakken, waarin klanten kunnen graaien naar een film voor één euro. Daarmee is de gemiddelde prijs van een videoband gedaald tot 6,59 euro. 'De videoband zie je straks alleen nog maar op verzamelbeurzen', zegt Jonne Boesjes, woordvoerster van NVPI, de branchevereniging van de entertainmentindustrie.

Over vijf jaar is het ouderwetse videosysteem verdwenen, vermoedt zij. 'Het heeft ook wel z'n beste tijd gehad.' Elke keer als het moderne schijfje ter sprake komt, heerst daar een jubelstemming. Ook dit jaar weer, nu de eigen berekingen aantonen dat de dvd-verkoop blijft toenemen.

Boesjes bestempelt de VHS-band als log en niet praktisch. Eigenlijk alleen nog geschikt voor familiefilms. 'Nu overal dvd-spelers in de woonkamer staan, verhuizen de oude videorecorders naar de kinderkamer.' Flitsende actiefilms met veel special effects draai je op de dvd-speler. Bovendien oogt de disk beter, zegt ze. 'De dvd is handzaam en bezit een zeker sexappeal.'

En de spelers worden steeds goedkoper. Kostte een normale dvd-speler in 2001 minstens driehonderd euro, inmiddels is een simpel model voor honderd euro te krijgen. Volgens de consumentenbond verschillen de spelers qua kwaliteit niet zoveel van elkaar. 'Alleen de soorten afstandbedieningen verschillen van elkaar, kijk daarom altijd goed of de bediening bij je past', aldus een woordvoerster.

In de drogist, de speelgoedwinkel en zelfs de supermarkt is dvd-waar te krijgen. Drie jaar terug waren nog amper titels op de disk te krijgen, maar langzamerhand komen er steeds meer klassiekers bij. Via prijzenstunts proberen de bedrijven de filmliefhebber aan de disk te krijgen. Koop je een speler, dan krijg je meteen een pakket films er gratis bij. Maar ook de aanschaf van een mobiele telefoon levert al snel een gratis dvd-speler op. Inmiddels bezit een kwart van de huishoudens zo'n apparaat.

Voor het schijfje zelf moet soms diep in de buidel worden getast. Een onbekende film is voor een paar euro's aan te schaffen, maar een populaire film kost toch al snel twintig tot dertig euro. 'Disneyproducties zijn altijd aan de dure kant', zegt Boesjes.

Toch verkopen juist bekende titels goed. Met name mannen zijn geïnteresseerd in dvs's; ruim 60 procent van de kopers is mannelijk. Bij de kopers van VHS-banden is 60 procent vrouwelijk, die kopen dan vooral familiefilms als Harry Potter. De enige groep die het videosysteem trouw blijft zijn de senioren, zij vormen slechts twee procent van het totaal aantal dvd-kopers.

Meer over