De DS 4 Crossback heeft 'een vrijgevochten karakter'

Je mag hem geen Citroën noemen, maar eigenlijk is de DS4 gewoon een wat rijker uitgeruste C4. Een Franse aanval op een vooral Duits segment.

Bard van de Weijer
De DS 4 Crossback. Beeld
De DS 4 Crossback.Beeld

Of ik niet weer met zo'n Duitse blik naar deze Fransoos wilde kijken, aldus het coördinerend orgaan van Blik, toen ik aankondigde dat ik de DS4 wilde gaan rijden. 'Want dan kan ik het verhaal al wel weer dromen.'

De redenering: het Franse merk DS (zeg nóóit Citroën) begeeft zich op de markt die premium wordt genoemd, het domein van Audi, BMW en Mercedes en een handvol Indiase merken als Jaguar en Land Rover. Dan maak je als autotikker al snel een vergelijking met de A3 of de 2-serie en voor je het weet gaat het over slappe vering en onderstuur op het klaverblad.

Moet je niet willen. Dit is Frans premium en dat is wat anders dan Duits premium.

Onderscheidend

Maar wat typeert een Franse auto? Comfort, zou je vroeger zeggen. En moppige foefjes, zoals de satellietbediening in de vroegere Citroën Visa, of de in de ruitenwisser gemonteerde sproeier, zoals in de BX. Deze DS4 Crossback ontbeert grapjes goeddeels, of het moet Apple CarPlay zijn, maar dat is net zo Frans als een croissant van Bakker Bart. En hoewel hij comfortabel rijdt, is aan zijn ride evenmin veel Frans te ontdekken.

DS wil ook niet per se Frans zijn, eerder onderscheidend. Enkele jaren geleden zocht Citroën de hogere markt op en introduceerde het de DS-modellenlijn, gebaseerd op bestaande Citroëns, maar dan aangekleder. Met meer ruimte voor de ontwerpers (de Nederlander Ivo Groen geeft leiding aan het designteam) en hogere marges.

Bij 'gewone' auto's halen autobouwers een flink deel van deze marge uit het werk van de bean counter. Nadat de ontwerpers hun creatie hebben voltooid, komt deze langs om te kijken waar het allemaal wat minder kan. Hebben de designers vijf ledjes in het achterlicht gebouwd, zodat het rode licht zich mooi diffuus over de hele lichteenheid verspreidt, dan zegt de bonenteller dat het er wel eentje minder kan zijn. Dat scheelt een paar kwartjes en een paar kwartjes voor een model dat een miljoen keer wordt verkocht, is toch weer een paar ton extra.

Gereden DS 4 Crossback BlueHDi 120 S&S EAT6 Business met Denon hifi-installatie (650 euro)
Motor 1.6 turbodiesel met 120 pk.
Praktijkverbruik 1 op 18.
Prijs 37.987 euro, vanafprijs voor deze uitvoering 31.830 euro.

Eigen uiterlijk

Zo gaat de bean counter de hele auto langs en haalt weg wat niet strikt noodzakelijk is. Al de kwartjes en euro's die hij bespaart, leveren uiteindelijk miljoenen op - in magere jaren vaak net het verschil tussen winst en verlies. En vaak suffe auto's.

Bij DS is deze beroepskrent op een zijspoor gezet. Daar wordt niet gekeken op een paar dubbeltjes en dat betaalt zich terug in de vorm van een auto die luxer voelt en ook zo geprijsd is.

De modellenreeks was succesvol genoeg om Citroën vorig jaar te laten besluiten er een zelfstandig merk van te maken. De DS-modellen krijgen een eigen plekje bij de dealer, die daarvoor het plafond ter plaatse zwart heeft geschilderd. Ze hebben hun eigen reclamecampagne, met de 94-jarige Iris Apfel als stijlicoon. En ze hebben hun eigen uiterlijk.

Service-abonnement

Niet alleen mobieltjes, ook auto's komen tegenwoordig met een abonnement. Bij deze DS kan een zogenoemd Exclusive Drive abonnement worden gekocht. Voor 20 euro per maand neemt DS dan service en onderhoud (banden uitgezonderd) voor zijn rekening, tot een maximum van 60 duizend kilometer.

Avontuur

Althans, min of meer. DS'en zijn - oneerbiedig gezegd - nu nog opgeflufte C3's, C4's en C5's. Dit gaat in de toekomst veranderen, want er zitten 'echte' modellen aan te komen. Mogelijk gaat moederbedrijf PSA bij DS inzetten op volledig elektrische aandrijflijnen, zoals de E-Tense. Omdat de kleinere oplagen en hogere marges meer mogelijkheden bieden nieuwe technologieën te testen (en eventueel terug te roepen).

De DS4 Crossback (lekker Franse naam) heeft 'een vrijgevochten karakter en een avant-gardistisch design', bedoeld voor de 'moderne avonturier'. Hij is een paar millimeter hoger en heeft kunststof beschermkappen rond de wielkasten, voor dat avontuur.

De buitenkant is onderscheidend van het soort waarvan je moet houden (ik doe). Het interieur is misschien niet het modernste in zijn soort, maar wel bijzonder fraai. Heerlijke stoelen, mooi afgewerkt dashboard, knus zwart hemeltje. Niet zo gezellig als Mercedes, maar ook niet zo strak als een Audi - nu ben ik toch weer aan het vergelijken met Duitse premium. Nou ja, vult u de rest dan ook maar zelf in.

Meer over