De anonieme held

Niet bepaald de meest geliefde van de klassieke westerns met Clint Eastwood en dat valt te begrijpen. Van alle revolverhelden die Eastwood in zijn lange carrière heeft neergezet, is de titelheld uit Joe Kidd misschien wel de anoniemste. Ex-premiejager Kidd raakt ongewild betrokken bij een gewelddadig conflict tussen een gemene landeigenaar (Robert Duvall) en opstandige Mexicaanse boeren (aangevoerd door John Saxon, met Mexicaanse snor en dito accent). Waar Kidd vandaan komt, wat hem beweegt het ene moment het kamp van de slechteriken en vervolgens dat van de underdogs te kiezen (een zeker rechtvaardigheidsgevoel, misschien?), hoe hij over mensen en relaties denkt en hoe zijn huis er van binnen uitziet - het blijft allemaal vaag, onbenoemd en eigenlijk ook ronduit onbeduidend. Maar wat dan nog? Joe is waar hij moet zijn, kan goed schieten en praat graag op neutrale, lage toon in zakelijke zinnen. Iets anders doet er niet toe, in deze routineuze maar alleszins degelijke western van veteraan John Sturges (The Magnificent Seven).


Het heeft bovendien ook wel wat, die laconieke houding van Eastwoods personage. De schoonheid van het cool en onbewogen blijven wordt nergens zo mooi neergezet als in de scène waarin Kidd in de saloon een glas bier drinkt. Zijn geweer ligt op de toog, met de loop op de klapdeur gericht. Een hand aan het bier, een hand aan de trekker en Joe Kidd blijkt onkwetsbaar: een man als hij schiet raak tussen twee slokken door en bedoelt er verder niets kwaads mee. Alleen al deze scène is het bekijken waard, maar ook Eastwoods tegenspelers Robert Duvall en Saxon, Lalo Schifrins Morricone-achtige score (heerlijke loopjes op elektrische gitaar en orgel) en de panoramische widescreenfotografie van cameraman Bruce Surtees verdienen de aandacht. Het scenario werd overigens geschreven door Elmore 'Jackie Brown' Leonard, die met het opvoeren van de Mexicaanse boeren wat sociale kwesties in de plot probeert te verwerken, maar daar in niet echt slaagt.


Joe Kidd (John Sturges, 1972) RTL 7, 00.00-01.45 uur.


Rosa Luxemburg

(Margarethe von Trotta, 1986) Von Trotta's biografie van de enigmatische Duits-Poolse socialist Rosa Luxemburg (1870-1919), die om haar extreme ideeën en activisme veel tijd van haar leven doorbracht in de gevangenis, is een wat looiige film, waarin Barbara Sukowa nochtans schittert. Ze kreeg destijds in Cannes de acteursprijs voor haar vertolking van de journalist en later politicus die in het Duitsland van voor de Eerste Wereldoorlog geschiedenis schreef met haar strijd voor het socialisme en pacifisme.


Arte, 13.50-15.50 uur.


Alfie

(Charles Shyer, 2004) Remake van de Michael Caine-klassieker uit 1966. De titelheld, een jonge Brit in New York, heeft de ene affaire na de andere, manipuleert zijn vriendinnen op betoverende wijze en dumpt ze even soepel. Maar het werkelijke doel lijkt niet in die korte relaties te liggen. Het gaat Alfie erom zich naar de camera te kunnen draaien en in een ijdele monoloog zijn successen en zijn nieuwe plannen te bespreken. Het is een rol die Jude Law met zijn zelfverzekerde uitstraling en stijlvolle uiterlijk op het lijf is geschreven. Alfie neemt ruim de tijd zijn fraaie collectie overhemden en diverse maatpakken te showen. Als limousinechauffeur verkeert hij in de betere kringen, een omgeving waarin hij zich thuis voelt. Uiteraard kan zo veel leegheid en ijdelheid niet ongestraft blijven.


RTL 8, 20.30-22.35 uur.

Meer over