De acht grootste chipkaartergernissen

Marcel van Lieshout
null Beeld anp
Beeld anp

Zelfs de NS-topman en verstokte automobilist Timo Huges liet zich vorige maand ontvallen dat er veel schort aan reizen met de ov-chipkaart. Sinds de NS het papieren kaartje afschafte, in juli, is de klachtenstroom toegenomen. Tegelijkertijd beklemtonen vervoersbedrijven, zoals de NS, dat onderzoeken uitwijzen dat ervaren reizigers de ov-chipkaart juist een steeds hoger waarderingscijfer geven.

Wat zijn, volgens consumentenorganisaties Rover en Consumentenbond, de grootste ergernissen? Die vraag is makkelijker gesteld dan beantwoord, zo blijkt. De 'knelpunten' lopen wijd uiteen. Een greep daaruit:

20 euro saldo

Minstens 20 euro saldo op de ov-chipkaart (zonder korting) om met de trein te reizen. Het bestaan van een wegwerpchipkaart voor eenmalig gebruik (waarvoor overigens een toeslag van een euro geldt) is veel reizigers niet bekend. Vooral ook omdat de NS dat niet goed zichtbaar propageert. Dat er via internet een e-ticket (zonder toeslag) kan worden aangeschaft, schreeuwt de NS ook niet van de daken.

Aanschafprijs
De aanschafprijs van de kaart, 7,50 euro, die je niet terug krijgt. Wat zijn de productiekosten? 40 cent? Ja, maar de kaart is vijf jaar geldig, zegt TransLink. Voor een nieuw bankpasje betaal je meer, heet het dan.

Vervoerders

De ellende met de chippaaltjes- en poortjes van verschillende vervoerders. Daardoor moeten reizigers handelingen verrichten die tijd kosten (waardoor zij de aansluiting net missen) of die zij vergeten (boete). Volgend jaar komt er een pilot op de Valleilijn (Amersfoort-Ede/Wageningen) waarbij de reiziger maar één keer hoeft in te checken.

Vergeten uit te checken

Vergeten uit te checken. En dan vooral het geld weer zien terug te krijgen. De vervoersbedrijven verdienden er vorig jaar 16 miljoen euro mee. Op langere termijn kan automatische detectie de oplossing bieden. Ondertussen kan er veel worden verbeterd aan de plaats en zichtbaarheid van kaartleespaaltjes.

Prijsverhogingen

Prijsverhogingen voor abonnementen. Ook ervaren ov-reizigers klagen. Voor treinreizigers zijn de trajectabonnementen duurder geworden.

Meereiskorting

De meereiskorting voor treinreizigers. Samenreizen met korting was zo simpel als een van de reizigers een kortingskaart had. Nu moeten alle samenreizigers een ov-chipkaart hebben.

Klachtenloket

Er is niet één aanspreekbare partij waar de reiziger met een probleem kan aankloppen. Alle vervoersbedrijven en TransLink zelf spelen hun rol. Wie bijvoorbeeld een defecte ov-chipkaart heeft, wordt er hoorndol van.

Boetes

Boetes voor houders van een abonnement dat al vooruitbetaald is. Zoals studenten. Wie vergeet in te checken, kan toch beboet worden. De NS is heel coulant, zegt studentenvakbond LSVb, andere vervoerders niet.

Sterabonnement

Reizen met een sterabonnement (trein in combinatie met bijvoorbeeld bus of metro). In sommige ov-gebieden zijn die abonnementen afgeschaft en moeten ineens twee 'producten' worden gekocht waardoor de reiziger duurder uit is.

Meer over