De aankopen mogen iets langer retour

Sinds deze week gelden in de Europese Unie nieuwe regels die consumenten beter moeten beschermen, onder meer bij internetaankopen over de grens. De belangrijkste maatregelen.

Er wordt heel wat gemopperd op Europa, maar met dank aan Brussel hebben consumenten die lastig gevallen worden of iets aangesmeerd krijgen er nieuwe rechten bij. Sinds deze week geldt er een nieuwe Europese richtlijn voor consumentenaankopen, waarbij diverse kwesties worden aangepakt. In Nederland waren er vooral veel vragen en klachten over telefonische verkoop. Ook over colportage en over verkoop op straat was er onduidelijkheid.

De Europese Unie probeert met de nieuwe regels niet alleen de consument beter te beschermen, ook moeten dezelfde regels in alle landen van de EU helpen om de handel te bevorderen. De vier belangrijkste verbeteringen op een rij:

undefined

Meer bedenktijd

De wettelijke minimale bedenktijd voor internetaankopen gaat in de Europese Unie van zeven werkdagen naar veertien kalenderdagen. Bij verkoop aan de deur gaat de termijn van acht naar veertien dagen. Ook voor aankopen van verkopers op straat, die bijvoorbeeld energiecontracten of (telefoon)abonnementen aanbieden geldt nu twee weken bedenktijd, voor aankopen boven de 50 euro althans. Voor straatverkopen was er tot nu toe niet zo'n 'afkoelingsperiode'.

Dat betekent dat een consument die zich bedenkt en toch van de aankoop af wil zien, de spullen binnen twee weken mag retourneren, zonder opgaaf van redenen. De herroepingstermijn gaat in op het moment dat de consument alle spullen uit de bestelling heeft ontvangen. Dat was tot deze week het moment dat de overeenkomst werd gesloten. De twee weken bedenktijd geldt voor aankopen via internet, de telefoon, per postorder, aan de deur, op straat, op een Tupperwareparty, een beurs of tijdens een door de verkoper georganiseerd uitstapje. Ook aankopen via eBay vallen eronder, maar dan alleen die bij professionele partijen. Als een verkoper de klant niet duidelijk heeft geïnformeerd over de mogelijkheid de spullen te retourneren, dan wordt de termijn verlengd tot een jaar.

Webwinkeliers moeten een modelformulier op de site hebben om de aankoop ongedaan te maken. Het aankoopbedrag moet dan binnen veertien dagen geretourneerd worden, inclusief verzendkosten. De nieuwe regels gelden sinds 13 juni voor de Europese Unie, dus (online)aankopen in andere EU-landen vallen er ook onder. Het lijkt niet zoveel verschil, zeven werkdagen of veertien kalenderdagen om te bedenken of je die magnetron of dvd-box wel echt nodig hebt. Maar volgens de Consumentenbond helpt het toch.

undefined

Maximaal 1 euro belkosten

Telefoontjes met 0900-informatienummers voor bestaande klanten mogen maximaal 1 euro per gesprek kosten, boven op de normale belkosten. Tot nu is dit bedrag geregeld hoger, op kosten van de consument die met vragen zit en op antwoorden wacht.

Vinkje mag niet meer

Het is een bekende truc in de reisbranche: het beruchte vinkje. Je boekt een vliegreis en de behulpzame verkoper heeft alvast een reisverzekering en huurauto aangevinkt. Als je dat over het hoofd ziet en op de koopknop klikt, zit je eraan vast, terwijl de verzekering of auto elders wellicht veel goedkoper is. Dat soort extra diensten aanbieden die de klant zelf actief moet 'afvinken', mag ook niet meer, niet alleen in de reisbranche maar ook daarbuiten. Reeds aangevinkte vakjes zijn sinds deze week in de Europese Unie verboden.

De Consumentenbond is er blij mee, maar wijst erop dat het in de Nederlandse reisbranche al steeds minder voorkwam, door acties van de bond zelf, en van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de toezichthouder. Bij het laatste onderzoek waren het nog maar een paar sites, waaronder Djoser. Daarbij ging het dan om 3 euro extra voor Unicef. Sympathiek, wat u zegt, maar het mag niet.

undefined

Geen verborgen kosten

Een webwinkelier moet transparant zijn over de prijzen, zodat de consument weet wat hij moet betalen. De totale kosten van een product of dienst moeten worden aangegeven, dus inclusief eventuele toeslagen. Zijn de extra kosten niet duidelijk aangegeven? Dan zijn het verborgen kosten en hoeft de internetconsument ze niet te betalen. Verder mogen er geen hogere betaalkosten in rekening gebracht worden dan ze werkelijk zijn. Een extra toeslag voor het betalen met creditcard is uit den boze.

De Consumentenbond is tevreden met de nieuwe of aangescherpte regels, die bovendien voor de hele Europese Unie gelden. Nederlanders kopen nu al steeds meer online in het buitenland en weten nu beter waar zij aan toe zijn.

undefined

Meer over