Dappere queeste naar kindergeweld

Theater..

Het Brusselse jeugdtheaterhuis Bronks baseert zijn nieuwe voorstellingBulger op de waar gebeurde moord op de Engelse peuter James Bulger, in 1993gepleegd door twee tieners. Die zaten hun straf uit en gaan sinds 2001onder een andere identiteit door het leven. De drukte die er op voorhandover deze voorstelling is gemaakt vanwege het waargebeurde uitgangspunt,leidt af van waar het de makers om te doen is: een samenleving aan de kaakstellen die de mond vol heeft over geweld maar ondertussen feilbaar blijftwat betreft de zorg voor kinderen zelf. Met alle gevolgen van dien.

Regisseur en schrijver Klaas Tindemans breidt de daders uit tot eendrietal zeer uiteenlopende karakters, waarmee hij in een reconstructietracht te ontleden hoe onnozele, kinderlijke speelsheid en ook wreedheidkunnen leiden tot wat de volwassenen misdaad noemen. De drie halen metelkaar spelletjes uit waarvan af en toe robuuste, per mobiele telefoongeschoten zwart-wit opnamen op een beeldscherm verschijnen. Nietsbijzonders, beetje bruut soms, maar ach, het zijn kinderen. Ook via hetscherm tonen beveiligingscamera's hoe een klein jongetje wordt meegenomendoor de drie kinderen. Alles oogt onschuldig, ware het niet dat je weetwaar het op uit zal draaien.

De drie hebben allemaal een douw van hun omgeving gehad. Ramses is eenstille, eenzame maar goeiige jongen, die optrekt met Justine, een verhardmeisje. Haar ouders verbieden haar te spelen met legerspeelgoed, maar, zosneert ze: 'Een helikoptertype, ingezet voor vredesmissies, mag weer wel.'Verwarring over morele keuzes van volwassenen. Xenia (op zijn Vlaams alsSjenája uitgesproken) is al volledig in staat van oorlog met de volwassenmensheid. Altijd kind blijven en met kinderen spelen is haar devies. Zijkomt met het idee om het joch te ontvoeren bij het winkelcentrum, waarnade beschrijving volgt hoe ze met de kleine spelen, soms zo'n beetje alsding of hond, met de fatale afloop als eindstation.

Tindemans, eerder veelal als dramaturg betrokken bij Bronks' producties,legt zeer geldige vragen op tafel. Wat zegt zo'n gebeurtenis ons nu? Valtze terug te leiden en waar kom je dan uit? Wat betreft de vertolkingtwijfelt het stuk tussen koele, analytische beschrijving en niet goed uitde verf komende wanhoop. De spelers gunnen de kijker daar geen blik achter.Mede daardoor blijven veel vondsten steken in hun bedoeling.

Blijft staan dat Bulger dapper graaft naar de wortels van geweld.

Bart Deuss

Meer over