Dansen, zingen en schelden op niveau

En nu wij! door Gerrie van der Klei en Willem Nijholt. Script: Pieter van de Waterbeemd, regie en choreografie: John Yost ....

PATRICK VAN DEN HANENBERG

THEATER

'Shit, wat een ellende.' Acteur-zanger Jules (Willem Nijholt) stormt vol walging de kleedkamer binnen. Geen koffie, geen directeur die de artiest met een warm woord ontvangt. Hij is zelf inmiddels afgegleden tot commercial-acteur (voor zijn laatste opdracht werd hij als kip verkleed), maar hij wenst nog steeds met dezelfde egards behandeld te worden als in de goede oude tijd.

En dat waren de dagen dat hij samen met zijn voormalige echtgenote Lisette (Gerrie van der Klei) een veelgevraagd amusementsduo vormde. In die dagen was hij ook verbonden aan het grote toneel, en speelde veelvuldig met de diva Irma van Ruysdael-Hoppe. Deze dame wordt 100 jaar, en het koppel Lisette-Jules wordt nog een keer opgetrommeld om het feest op te vrolijken. Zij hebben elkaar vele jaren niet meer gezien; tijd om een aantal rekeningen te vereffenen.

Gerrie van der Klei en Willem Nijholt hebben de afgelopen decennia regelmatig met elkaar op het toneel gestaan. Die samenwerking begon ruim twintig jaar geleden in de Schmidt/Bannink-musical Foxtrot. Daarin speelden zij als Jules en Lisette een derderangs nachtclub-zangduo. En voordat Nijholt uitblonk als De Regelaar in Miss Saigon stonden zij in You're the top, een muziektheaterproductie over het leven van Cole Porter.

Hun verleden en de tientallen theaterverhalen die ze moeiteloos oplepelen vormen de basis voor En nu Wij! Pieter van de Waterbeemd, die ook het script voor You're the top schreef, heeft de tekst geleverd, maar op vele momenten zijn de bijdragen van vooral Nijholt goed hoorbaar. In de 100-jarige toneel-vedette herkennen we flarden van onder anderen Fien de la Mar, Caro van Eyck en Lia Dorana.

En nu wij! is in opzet een samenklontering van diverse backstage-producties waaronder The Sunshine Boys, keiharde confrontatie-stukken als Who's afraid of Virginia Woolf, Shakespeare en de typisch Hollandse musicalsfeer van Annie Schmidt. Door de inbreng van Van der Klei en Nijholt is het toch een totaal eigen voorstelling geworden. Daarnaast hebben ook componisten als Nico van der Linden en Frans Ehlhart en de liedtekstdichters Jurrian van Dongen en André Breedland ertoe bijgedragen dat En nu Wij! een uitstekende én originele twee-persoonsmusical is geworden.

De hele voorstelling overheerst een opgewekt bitter-valse toon. De twee zijn in tekst en spel totaal aan elkaar gewaagd. En nu wij! is twee uur schelden, zingen, dansen en acteren op hoog niveau. Voor de pauze schieten Nijholt en Van der Klei soms iets te veel door naar blijspel, en na de pauze gaat de vaart er even uit als de twee de kleedkamer uitkomen voor hun act. Maar de afronding is weer fel, snel en ontroerend.

Gerrie van der Klei laat zien dat zij in een muziektheater-voorstelling toch het allerbest tot haar recht komt. En datzelfde geldt eigenlijk ook voor Nijholt. Door het verdwijnen van Miss Saigon aan het eind van het jaar gaat zijn wens in rook op om nog voor een langere periode terug te keren naar waarschijnlijk de mooiste rol die hij ooit heeft gespeeld. Maar zolang Nijholt zich met zoveel enthousiasme en vakmanschap werpt op iets nieuws als En nu wij! is het voor de theatergeschiedenis alleen maar een groot voordeel dat hij zijn kunsten in zoveel mogelijk stukken kan vertonen.

Patrick van den Hanenberg

Meer over