Dankzij Gore is ook milieu in reclamespotjes weer hip

Daihatsu promoot zijn auto’s met de lage CO2-uitstoot. BCC laat in een tv-spotje een verkoper in een ondergelopen winkel klimaatvriendelijke producten verkopen....

Van onze verslaggever

De duurzaamheidsrage in de reclame is enkele maanden gaande, constateert directeur Frans Blachard van de Vereniging van communicatieadviesbureaus. Mede daarom heeft de reclamebranche dit jaar een nieuwe prijs in het leven geroepen: de Groene Effie. Dinsdag maakte de jury bekend dat onder meer Nuon in aanmerking komt voor deze reclameprijs.

Het is niet de eerste keer dat reclame en milieu hand in hand gaan, stelt Blanchard. In de jaren tachtig, de tijd van zure regen en ontbossing, deden bedrijven er veel aan zich een schoon imago aan te meten.

De reclamewereld heeft veel geleerd van die milieuhype, zegt Blanchard. ‘Toen deden bedrijven net alsof zij eventjes de milieuproblemen zouden oplossen. Dat werkte niet.’ Blanchard waarschuwt bedrijven daarom al te opzichtige borstklopperij te mijden in spotjes. Vooral beweringen over CO2-uitstoot moeten omzichtig worden gebracht, zegt hij. ‘Als een klant eenmaal twijfelt aan de milieuprestaties van een bedrijf, is dat amper te repareren.’

Meer over