Damesslipje

KEVIN TOMA

Twee puberende computernerds vallen bij de meisjes volledig buiten de boot. Wanneer ze op tv in de horrorklassieker Frankenstein (1931) zien hoe een gekke wetenschapper een levend wezen bouwt uit dode ledematen, besluiten ze zijn voorbeeld te volgen en hun eigen, ideale vrouw te scheppen.

Leuk om te zien hoe zoiets gebeurt in een jarentachtigtienerkomedie als John Hughes' Weird Science. Natuurlijk gaan Gary en Wyatt niet in een schimmig laboratorium aan de slag, maar met hun computer. In plaats van lijkenresten gebruiken ze knipsels uit tijdschriften: seksplaatjes voor het lijf, een foto van Einstein voor de hersenen, het gaat allemaal onder de scanner als onderdeel van de perfecte virtuele vrouw. Maar net als Frankenstein weten de jongens niet half waar ze mee bezig zijn. Aan het einde van het op hol geslagen experiment staat hun creatie in de deuropening - levend, schaars gekleed en extreem gewillig.

Hoe zou zo'n idioot concept tegenwoordig worden uitgewerkt? De zeer nabije toekomst zal uitsluitsel bieden, aangezien een remake van Weird Science in de steigers staat. Tot die tijd kun je het origineel bekijken en denken: dat zullen ze nu echt niet meer zo doen. Hughes' film is in elk geval een stuk liever en zachtaardiger dan veel moderne tienerkomedies, alleen al omdat Gary en Wyatt niet bepaald de durfallen en macho's zijn die ze in hun fantasie zo graag spelen. Staan ze met hun Lisa onder de douche, dan doen ze dat wel in hun pyjamabroek en zo ver mogelijk uit haar buurt. Het gaat grootmeester Hughes meer om de emancipatie van Gary en Wyatt tot zelfverzekerde tieners, dan om het uitleven van hun wildste natte dromen. Lisa (erg leuk en met deftig Brits accent gespeeld door Kelly LeBrock) verandert van playmate dan ook steeds meer in mentor.

Soms is het vermakelijk onzinnige Weird Science naar 21ste-eeuwse begrippen dan weer tamelijk gewaagd. Je zult niet snel een hedendaagse mainstream Hollywoodfilm tegenkomen waarin een 14-jarige jongen in een krap damesslipje door het beeld huppelt, of waarin diezelfde knul frontaal in beeld zoent met zijn volwassen tegenspeelster. Fatsoen en zedelijkheid zijn zeer relatieve begrippen, zie je dan maar weer.

Weird Science (John Hughes, 1985) RTL 7, 00.45-02.30 uur.

Four Brothers

(John Singleton, 2005) Een lieve oude dame wordt vermoord in Detroit. Haar vier pleegzonen, twee zwarte en twee witte, openen de jacht op de daders. Regisseur John Singleton geeft weinig glans aan een naargeestig, door testosteron gedreven scenario vol ongemotiveerd geweld. Lichtpunt is André Benjamin, zanger van Outkast, die naast spelers als Mark Wahlberg wel degelijk ook blijkt te kunnen acteren.

RTL 7, 20.30-22.40 uur.

Twelve Monkeys

(Terry Gilliam, 1995) In 2035 is het grootste deel van de wereldbevolking uitgeroeid door een virus, de overlevenden wonen noodgedwongen ondergronds. Een gevangene (Bruce Willis) wordt met een tijdreisprocedé teruggestuurd naar 1990 om de komende rampspoed bijtijds af te wenden. Hij belandt al snel in een gesticht wanneer hij over zijn missie praat. Terry Gilliams meesterlijke sciencefictionfilm Twelve Monkeys vertelt een ingewikkeld verhaal; het thema tijdreizen leidt nu eenmaal tot complicaties. Maar het scenario van David Peoples, gebaseerd op de klassieke Franse fotovertelling La jetée (1962) van Chris Marker, zit slim in elkaar. Bovendien is de vormgeving fraai en uitbundig en bevat de film net als het origineel een mooie verwijzing naar Hitchcocks Vertigo.

Veronica, 22.15-00.55 uur.

undefined

Meer over