Dagbladvernieuwer

Krantengoeroe De Wolff wilde kranten al vernieuwen in een tijd dat ze het zelf nog niet nodig vonden

Leon de Wolff wilde de dagbladjournalistiek vernieuwen en lezersvriendelijker maken - al in de tijd dat dagbladen nog goud geld verdienden en zich niet over de toekomst bekommerden.

Hij doceerde dat journalisten naar hun lezers moesten luisteren. 'Zeker driekwart van de artikelen in de krant heeft geen focus en is eigenlijk abracadabra', daagde hij het journaille uit. Veel van wat De Wolff ter berde bracht, werd hem door de journalistieke elite niet in dank afgenomen. Pas nadat internet een tijdbom onder de papieren media legde, ging iedereen doen wat hij suggereerde.Lange stukken werden gesplitst in hapklare brokken met inzetjes, grafieken en meerdere fotootjes. En journalisten gingen de straat op om de gewone man of vrouw ook aan het woord te laten. Ze beperkten zich niet meer tot de 'institutionele visie' van politici, vakbondsbonzen, werkgevers en heren van lobby-instituten.

De Wolff is op 3 december overleden op pas 65-jarige leeftijd. Als gevolg van de spierziekte MSA had hij al eerder zijn werk moeten staken. De Rotterdammer De Wolff studeerde aan een middelbare school in Jeruzalem en begon zijn carrière bij NRC Handelsblad in 1972. Hij werkte nog voor de HP en FEM voordat hij in 1987 begon met een adviesbureau en iedere journalist bij hem een keer te biecht kwam.

De Wolff heeft met zijn in de VS opgepikte ideeën een grote bijdrage geleverd aan de betere toegankelijkheid van de kranten. In 2005 legde hij zijn visie vast in het boek De krant was koning. In 2012 promoveerde hij nog aan de Erasmus Universiteit op een onderzoek naar krantenabonnees.

undefined

Meer over