D66 A'dam gedroeg zich als Calimero

AMSTERDAM - De campagne van D66 voor de Amsterdamse gemeenteraadsverkiezingen was slecht voorbereid, naïef en onsamenhangend. De fractietop had een overgevoelige 'Calimerohouding' naar de PvdA.

ANP

Dat concludeert een commissie onder leiding van de Amsterdamse oud-wethouder Saskia Bruines. Die evalueerde in opdracht van D66 Amsterdam de verkiezingscampagne en de 'desastreuze' collegeonderhandelingen. Het conceptverslag is in handen van de Volkskrant. Het rapport wordt dinsdag aangeboden aan het partijbestuur.

In juni 2009, bij de Europese verkiezingen, was D66 virtueel de grootste partij in Amsterdam. Dat beloofde veel voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2010. Maar een onzekere campagne van lijsttrekker Ageeth Telleman, voornamelijk gericht tegen de PvdA, leidde tot zeven zetels in de gemeenteraad. Weliswaar 5 meer dan in 2006, maar de PvdA behaalde er 15.
Toch leek deelname aan het nieuwe stadsbestuur zeker.

De onderhandelingen liepen evenwel uit op een fiasco. Hoewel een akkoord met de PvdA en GroenLinks binnen handbereik was, brak D66 de onderhandelingen af. Aanleiding was de benoeming van de Amsterdamse PvdA-leider Lodewijk Asscher tot waarnemend burgemeester. D66 vond Asscher veel te politiek geprofileerd om boven de partijen te kunnen staan. Dit leidde tot een breuk, waarna de PvdA in zee ging met GroenLinks en de VVD.

De commissie oordeelt dat het waarnemend burgemeesterschap de vorming van een college niet in de weg had moeten staan. D66 heeft deze kwestie 'te heftig' aan de orde gesteld toen de benoeming al een feit was. Ook vermoedt de commissie dat fractieleden 'verschillende woordvoerders' hebben gebruikt om het verloop van de onderhandelingen te beïnvloeden.

Volgens het rapport won 'de emotie het van het gezond verstand' en waren de hoofdrolspelers 'onervaren politici' die overgevoelig waren voor opmerkingen van PvdA-zijde. D66 mat zich een 'paranoïde' Calimerohouding aan waardoor het 'onderscheid tussen campagneretoriek en echte tegenwerking niet meer kon worden gemaakt'.

Ook de organisatie van de campagne liet volgens de commissie veel te wensen over. De inhoudelijke voorbereiding was marginaal en een goede communicatie tussen het 'kernteam' die de campagne voerde en het bestuur en de fractie ontbrak.

De fractieleiding negeerde het al bestaande campagneteam, verantwoordelijk voor de succesvolle Europese campagne. Het door het partijbestuur goedgekeurde en 'doorwrochte' campagneplan van september 2009 werd terzijde geschoven, stelt de commissie, waarna het oude campagneteam zich terugtrok.

Meer over