Culinair gepruts

KEVIN TOMA

Breakfast at Tiffany's (Blake Edwards, 1961)

Nederland 2, 14.00-16.00 uur.

Het leuke van films die met de feestdagen steeds weer over de beeldbuis rollen, is dat je ze telkens vanuit een ander perspectief kunt bekijken. Neem deze evergreen van Blake Edwards. Of vooral: kijk naar de scène waarin Holly Golightly (Audrey Hepburn), de stiekem doodongelukkige society-callgirl die zich maar niet door bovenbuurman Paul Varjak (George Peppard) tot een kalmer en huiselijker bestaan laat verleiden, een salade bereidt. Normaal zou je door de romantisch gekruide dialoog er niet op letten, maar Holly maakt een puinhoop van haar salade. Om te beginnen schenkt ze een halve fles olie leeg in de schaal. Vervolgens hanteert ze de azijn al net zo onbesuisd. De camera observeert het van een afstandje, zodat niet alles wat Holly doet even goed te zien is. Het zou ook kunnen zijn dat ze eerst de azijn toevoegt en daarna pas de olie. Maar dat het met die dressing hoe dan ook nergens naar zal smaken, moge duidelijk zijn.

Als het je eenmaal is opgevallen, zet het brute tafereel je toch aan het denken. Moet je als toeschouwer concluderen dat Holly een slechte kok is? Of was het Hepburn zelf die niets van salades afwist en dus maar wat deed in haar keukendecor? Ondergetekende, die zich al over de scène verbaast sinds hij als student zelf moest leren koken, kan tot op heden niets vinden over de ware toedracht ervan. Het is blijkbaar slechts entourage, een onbelangrijk detail in een verder piekfijn georkestreerde, lieve en onverminderd ontroerende tragikomedie. En het moet gezegd: Hepburn blijft ondanks haar culinaire gepruts goddelijk elegant.

The Artist

Nederland 2, 22.50-00.30 uur.

(Michel Hazanavicius, 2011) The Artist vangt aan in de late jaren twintig, kort voordat de intrede van geluid de Amerikaanse (en mondiale) cinema voorgoed zou veranderen. Valentin (de Franse acteur Jean Dujardin - perfect in deze rol), is ster onder de zwijgende sterren. Zo'n man die starlet Peppy Miller (Bérénice Bejo, al even aanstekelijk) naar faam lanceert, enkel door met haar op de foto te gaan. Met de komst van het filmgeluid verliest Valentin echter de bodem onder zijn voeten. Liefdevolle, met drie Oscars bekroonde ode aan de zwijgende cinema, die tegelijk een amusant post- modern spel speelt met de verwachtingen van het publiek. Als er dan eindelijk, heel even, geluid klinkt - het neerzetten van een glas, een zinnetje dialoog - voelt dat als een aardverschuiving.

undefined

Meer over