CSM betaalt 'slechts' 1,5 miljard voor bakkerijen

CSM koopt de bakkers van grote broer Unilever. Een goede deal, meent CSM. De suikerboer vormt zich voor een prikkie om tot een kloon van Unilever....

Suikerfabrikant CSM heeft zich een toppositie verworven in de bakkerswereld. Met de overname van de bakkerij-divisie EBSB van Unilever, wordt CSM in één klap wereldwijd marktleider in ingrediënten en halffabrikaten voor bakkerijen.

Financieel-directeur M. Arentsen is zeer te spreken over de overname, en dan met name over de prijs. Bruto kost de overname CSM 700 miljoen euro (1,5 miljard gulden), maar de aankoop levert een fors fiscaal voordeel op. 'Ik zou bijna zeggen: ''slechts'' 700 miljoen euro', zei financieel directeur M. Arentsen van CSM dinsdag nadrukkelijk in een toelichting op de overnameprijs. 'Na aftrek van 75 miljoen euro belastingvoordeel blijft er maar 625 miljoen over'. Arentsen vermoedt dat de overname Unilever juist een fiscaal nadeel van 75 miljoen euro oplevert.

Een koopje dus, voor CSM? Unilever vindt van niet. 'We hebben een veiling gehouden en dit bod kwam er als beste uit. De bakkerij-divisie past niet meer in onze weg naar groei, dus zijn we hier uiterst tevreden mee', zegt een woordvoerder van het Nederlands-Britse concern. 'Ik kan me haast niet voorstellen dat CSM dat gezegd heeft. Wij noemen dit een win-win-situatie.'

Arentsen 'wil natuurlijk niets zeggen over de financiële onderhandelingen met Unilever'. Maar in eerste instantie antwoordt hij volmondig met 'nee' op de vraag of 700 miljoen euro de maximale prijs was die CSM bereid was te betalen.

De overname van EBSB past in de strategie van CSM om een leidende positie op te bouwen in de bakkerij-toeleveringsmarkt. De suikerfabrikant krijgt 18 bakkerijbedrijven van Unilever in 10 Europese landen, waaronder Meister-Marken-Werke in Duitsland, Arkady Craigmillar in Groot-Brittannië en Unipro in de Benelux.

De omzet van EBSB is 60 miljoen euro, bijna de helft van de totale omzet van CSM (1,3 miljard). Er werken in totaal 3900 mensen.

Tot dusver hield CSM zich in Europa alleen bezig met de productie van ingrediënten voor de bakker zoals bakkerijmixen, vetten en glazuren. Nu gaat het bedrijf ook halffabrikaten en diepvriesartikelen als koffiebroodjes en croissants produceren. Vooral producten die de afnemer alleen nog maar hoeft te verhitten, zoals half afgebakken deegwaren, zijn erg in trek bij supermarkten, kantines en fast-foodketens.

CSM verwacht na het eerste jaar een bijdrage aan de winst per aandeel. Het bedrijf denkt binnen drie jaar synergie-voordelen te kunnen behalen van 20 miljoen euro. Volgens Arentsen gaat CSM de overname in contanten voldoen en deels financieren met korte-termijnkredieten. Later zal het lange-termijnleningen aangaan en nieuwe obligaties uitgeven. Er worden geen nieuwe aandelen uitgegeven.

Beleggers reageerden gisteren positief op het overnamenieuws. Het aandeel CSM steeg met 11,7 procent (2,40 euro) en sloot op 23 euro precies.

Unilever vindt dat zijn bakkerijen niet meer in de strategie passen. Het was- en voedingsmiddelenconcern richt zich volledig op het uitbouwen van de 400 sterkste merken die het bedrijf bezit.

Meer over