Cruiseschip SS Rotterdam blijkt onrendabel als museum of hotel

Van het cruiseschip SS Rotterdam is geen rendabel hotel of museum te maken. De gemeente Rotterdam zou de komende 25 jaar de exploitatie van het schip moeten subsidiëren met 50 miljoen tot 136 miljoen gulden om het project winstgevend te laten zijn....

Van onze verslaggever

ROTTERDAM

Rotterdam wilde het schip kopen van de huidige eigenaar, de Holland Amerika Lijn, voor 40 miljoen gulden. De SS Rotterdam zou een permanente ligplaats krijgen in het centrum van Rotterdam en dienen als toeristische trekpleister. Het schip werd in 1959 gebouwd bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij en is met een lengte van 225 meter het grootste passagiersschip dat in Nederland van de helling gleed.

Er rezen twijfels nadat het Rotterdamse college in maart de gemeenteraad inlichtte over het voornemen het stoomschip aan te schaffen en een ondernemer te zoeken die het zou willen exploiteren als hotel. De prognoses bleken onjuist. 'Het schip moet veel ingrijpender worden gerenoveerd dan we aanvankelijk dachten. Alleen op die manier kan het als hotel concurreren, zo vertellen ondernemers ons', zei Simons maandag. En een ingrijpende verbouwing betekent dat er meer asbest verwijderd moet worden dan voorzien.

Als hotel zou de SS Rotterdam de komende 25 jaar alleen met 136 miljoen gulden subsidie kostendekkend draaien. Er zou een partyschip van te maken zijn met 80 miljoen gulden subsidie en een museum met 50 miljoen overheidsbijdrage.

Rotterdam had de afgelopen maanden een optie op het schip. Volgens Simons hoeft aan de eigenaar 'geen stuiver' betaald te worden nu de gemeente afziet van de aankoop. Er is bijna een half miljoen gulden besteed aan onder meer onderzoek naar de haalbaarheid van de transactie en een acceptabele exploitatie. Simons wilde niet spreken van een misrekening nu de aanschaf niet doorgaat: 'We hebben een poging gedaan en dat was de moeite waard.'

Meer over