Cruise control

RICK VISSER

Er wordt straks flink geïnvesteerd om de snelwegen geschikt te maken voor 130 kilometer per uur. Je kunt lang discussiëren over die 130, maar als er toch wordt geïnvesteerd, waarom dan niet meteen rekening houden met de huidige technische ontwikkelingen?

Regeren is vooruitzien: auto's worden steeds meer geautomatiseerd. Er worden regelmatig nieuwe handigheidjes ontwikkeld die de chauffeur helpen bij het besturen van zijn voertuig. De bekendste is de parkeerhulp: de chauffeur hoeft alleen maar de auto naast een leeg parkeervak te zetten en de rest gaat vanzelf.

Sinds 2007 bestaat ook de Adaptive Cruise control (ACC) die ervoor zorgt dat de afstand tussen de auto en zijn voorganger constant blijft. En sinds kort is er ook een systeem dat de chauffeur waarschuwt als die zijn rijstrook verlaat (Lane Keeping Aid). Eventueel stuurt dit systeem zelf bij.

Gezien de snelheid waarmee de techniek zich ontwikkelt, is het heel goed denkbaar dat auto's die met een dergelijk systeem zijn uitgerust binnen een paar jaar geheel zelfstandig over de snelweg kunnen rijden, mits daarvoor aparte rijstroken worden gereserveerd.

Als de wegen dan toch moeten worden aangepast, is het misschien een goed idee meteen rijstroken te reserveren voor deze auto's.

Als alle werkzaamheden over een paar jaar zijn afgerond, is de ACC-techniek inmiddels gemeengoed geworden en kunnen deze auto's op de snelweg op een verantwoorde manier volledig op de automatische piloot rijden.

Waarschijnlijk zelfs op volle snelheid heel dicht achter elkaar. De weg wordt dan optimaal gebruikt zodat de kans op filevorming afneemt. De chauffeur kan zich tijdens het rijden lekker ontspannen. Misschien zelfs de krant lezen.

Rick Visser, Hilversum

undefined

Meer over